Akademię Liderów Fundacji Świętego Mikołaja powołaliśmy po to, by wyszukiwać i kształcić wyjątkowo zaangażowaną młodzież (w wieku 16-20 lat) do pełnienia roli liderów w swoich społecznościach lokalnych, a w przyszłości angażowania się w organizację życia publicznego Polski. W tegorocznej, czwartej edycji naszego programu dla młodzieży, realizowanego w 2018 roku, wzięło udział 31 osób z całej Polski, w tym 18 uczestników - w ramach programu Patriotyzm Jutra realizowanego przez Muzeum Historii Polski.
Każdy z Akademistów wziął udział w dziesięciodniowej Szkole Letniej, która odbyła się na przełomie lipca i sierpnia (30.07 - 08.08 2018 r.) w Osiecku pod Warszawą. Ponieważ rozpoczęcie Szkoły Letniej przypadało na dwa dni przed rocznicą wybuchu Powstania Warszawskiego, inauguracja odbyła się w Muzeum Powstania Warszawskiego. Poprowadzenie wykładu inauguracyjnego w muzeum pozwoliło podkreślić wzorce patriotycznych postaw i wartości, z których warto czerpać, także w ramach realizacji swoich własnych projektów.
Program Szkoły Letniej zawierał zarówno praktyczne warsztaty skoncentrowane na umiejętnościach prowadzenia projektów (przygotowanie do realizacji zgłoszonej inicjatywy, ćwiczenia, dyskusje, debaty) jak i spotkania kształtujące postawy i charaktery oraz poszerzające wiedzę ogólną oraz zajęcia integrujące środowisko młodych liderów z całej Polski (gry, zajęcia sportowe i spływ kajakowy).
Na Szkole Letniej Młodych Liderów obecni byli doświadczeni tutorzy, którzy służyli uczestnikom radą i doświadczeniem. Dzięki bezpośrednim kontaktom tutorów z uczestnikami wszystkie pomysły na projekty społeczne i historyczne były na bieżąco dopracowywane i zmieniane.
Po zakończeniu Szkoły Letniej uczestnicy mieli trzy miesiące na poprowadzenie autorskich przedsięwzięć społecznych lub historycznych w swoich środowiskach. Przez cały ten czas mieli możliwość konsultacji z tutorami i uzyskania wsparcia od pracowników Fundacji Świętego Mikołaja. W efekcie zrealizowanych przez młodych liderów zostało 25 przedsięwzięć w społecznościach lokalnych (niektóre projekty prowadzone były indywidualnie, niektóre w zespołach dwuosobowych). Wszystkie projekty zostały zrealizowane z dużym zaangażowaniem i można uznać je za osobisty sukces każdego z uczestników. Projekty były twórcze, angażowały do współpracy wielu młodych lokalnych wolontariuszy. Akademistom udało się również zaprosić do udziału w swoich działaniach wiele osób ze swoich społeczności.
Ostatnim etapem Akademii Liderów Fundacji Świętego Mikołaja była Szkoła Zimowa, która odbyła się w Warszawie w dniach 6-9 grudnia 2018 r. W trakcie Szkoły Zimowej uczestnicy przedstawili prezentacje podsumowujące projekty, a tutorzy przekazali młodym liderom wskazówki do dalszej pracy. Uczestnicy Akademii wzięli także udział w warsztatach rozwijających kompetencje liderskie i umiejętności komunikacyjne. Odbyły się również spotkania rozwijające osobowość uczestników, w tym dyskusja z dyrektorem Muzeum Powstania Warszawskiego, Janem Ołdakowskim oraz projekcja filmu „Barwy ochronne” i kameralne spotkanie z reżyserem Krzysztofem Zanussim.
Uczestnicy IV edycji Akademii Liderów Fundacji Świętego Mikołaja:
Zuzanna Patora z Łodzi zrealizowała projekt „Zbigniew Herbert - Poeta i Obywatel”. Zorganizowała Tydzień Herberta, w ramach którego przybliżała uczniom swojego liceum życie i twórczość poety. Projekt zrealizowany w ramach zadania "Młodzi Odkrywcy przeszłości liderami pamięci lokalnej." dofinansowanego przez Muzeum Historii Polski - program Patriotyzm Jutra.
Jakub Chyliński z Puław zrealizował projekt „Talita Khum – Obudźmy radość!”, w ramach którego zorganizował dwa koncerty ewangelizacyjne oraz spotkanie ewangelizacyjne w parafii.
Weronika Niewiadomska z Łęczycy zrealizowała projekt „W rytmie serca", w ramach którego organizowała spotkania z ekspertami, szkolenie z pierwszej pomocy, zajęcia sportowe oraz konkurs wiedzy o chorobach serca dla licealistów i konkurs plastyczny dla uczniów z najmłodszych klas.
Wojciech Bardziński z Przemyśla zrealizował projekt „Łyk wiedzy", który polegał na samopomocy szkolnej. W ramach projektu starsi koledzy pod przewodnictwem Wojtka uczyli młodszych technik skutecznego uczenia się.
Aleksandra Bąkowska ze Słupcy zrealizowała projekt "Poznajemy życie Ireny Sendlerowej", w ramach którego przybliżała mieszkańcom swojej miejscowości wiedzę o życiu i działalności Ireny Sendlerowej. Projekt zrealizowany w ramach zadania "Młodzi Odkrywcy przeszłości liderami pamięci lokalnej." dofinansowanego przez Muzeum Historii Polski - program Patriotyzm Jutra.
Wojciech Ćwikowski i Paweł Janik zrealizowali projekt „Teatrożercy”, w ramach którego zorganizowali amatorską młodzieżową grupę teatralną, przygotowali dwa programy artystyczne dotyczące postaci historycznych. Przedstawienia zostały wykonane w sześciu szkołach i jednym szpitalu. Projekt zrealizowany w ramach zadania "Młodzi Odkrywcy przeszłości liderami pamięci lokalnej." dofinansowanego przez Muzeum Historii Polski - program Patriotyzm Jutra.
Tran Vinh Do z Łodzi zrealizował projekt „Z miłością do Łodzi nam do twarzy", w ramach którego zorganizował cykl debat i prezentacji o Łodzi, czytanie łódzkich legend i bajek uczniom szkół podstawowych oraz grę miejską "Śladami Fabrykantów".
Wojciech Fokczyński z Lublińca zrealizował projekt „Lubliniec – miasto wielu historii”, w ramach którego zorganizował wykłady i warsztaty przybliżające wiedzę na temat historii Lublińca oraz festiwal historycznych i strategicznych gier planszowych.
Paweł Jochymczyk z Sosnowca zrealizował projekt „Nasza wspólna historia", w ramach którego zorganizował wykłady i spotkania z historykami dotyczące historii Solidarności w województwie śląskim, w szczególności w rejonie śląsko-dąbrowskim oraz wystawę na temat wprowadzenia stanu wojennego w województwie śląskim. Projekt zrealizowany w ramach zadania "Młodzi Odkrywcy przeszłości liderami pamięci lokalnej." dofinansowanego przez Muzeum Historii Polski - program Patriotyzm Jutra.
Marek Kiełpinski z Bydgoszczy zrealizował projekt „Bydgoszcz – moja mała ojczyzna”, w ramach którego zorganizował spotkanie
z doktor Ewą Puls na temat szkolnictwa bydgoskiego międzywojnia, wystawy oraz wycieczki edukacyjne, a także historyczną grę miejską i konkurs wiedzy o Bydgoszczy. Projekt zrealizowany w ramach zadania "Młodzi Odkrywcy przeszłości liderami pamięci lokalnej." dofinansowanego przez Muzeum Historii Polski - program Patriotyzm Jutra.
Małgorzata Kuśmierczyk z Żórawiny pod Wrocławiem zrealizowała projekt „Porozmawiajmy o Niej”, w ramach którego zorganizowała szkolenie z umiejętności prowadzenia debat oraz debatę oksfordzką w Gimnazjum w Żórawinie na temat odzyskania przez Polskę niepodległości. Projekt zrealizowany w ramach zadania "Młodzi Odkrywcy przeszłości liderami pamięci lokalnej." dofinansowanego przez Muzeum Historii Polski - program Patriotyzm Jutra.
Laura Piontek i Julia Macha z Opola zrealizowały projekt pt. „Kobieta 2018”, którego celem było upamiętnienie przyznania praw wyborczych kobietom w Polsce w 1918 roku. Projekt zrealizowany w ramach zadania "Młodzi Odkrywcy przeszłości liderami pamięci lokalnej." dofinansowanego przez Muzeum Historii Polski - program Patriotyzm Jutra.
Patrycja Mularczyk i Dawid Sobański z Ostrowa Wielkopolskiego zrealizowali projekt „Triumf Wielkopolski”, w ramach którego przedstawili prezentację na temat Powstania Wielkopolskiego, zorganizowali i przeprowadzili historyczną grę miejską, quiz wiedzy historycznej oraz konkurs plastyczny. W dniu podsumowania projektu Dawid i Patrycja wraz z całą społecznością szkolną zasadzili pamiątkowy Dąb Niepodległości. Projekt zrealizowany w ramach zadania "Młodzi Odkrywcy przeszłości liderami pamięci lokalnej." dofinansowanego przez Muzeum Historii Polski - program Patriotyzm Jutra.
Kinga Niemiec z Rzeszowa zrealizowała projekt „Ja i dziadkowie na wspólnej ścieżce”, w ramach którego zorganizowała konkurs plastyczny dla dzieci ze szkoły podstawowej, koncert, minipokaz mody dawnej oraz warsztaty połączone z panelem dyskusyjnym dla seniorów i młodzieży.
Sebastian Niźnik z Huciska zrealizował projekt "Młodzi dla Niepodległej", w ramach którego zorganizował piknik patriotyczny, paradę patriotyczną, która przeszła ulicami Leżajska, odsłonięcie pamiątkowej tablicy, pokaz strzelecki i strażacki, naukę musztry, konkurs "Życzenia dla Polski" i koncert piosenek XX-lecia międzywojennego w wykonaniu aktorów Teatru Muzycznego "Broadway".
Marcelina Nowak ze Słupcy zrealizowała projekt pt. „O obrotach sfer niebieskich”, który dotyczył życia i odkryć jednego z największych Polaków, Mikołaja Kopernika. W ramach tego projektu Marcelina wraz z wolontariuszami zorganizowała pięć warsztatów i pięć konkursów tematycznych. Zaplanowała również wernisaż zwycięzkich prac nadesłanych na konkurs fotograficzny "Niebo nocą" oraz szkolną kawiarenkę. Projekt zrealizowany w ramach zadania "Młodzi Odkrywcy przeszłości liderami pamięci lokalnej." dofinansowanego przez Muzeum Historii Polski - program Patriotyzm Jutra.
Julia Nowak z Zawiercia zrealizowała projekt historyczny pt. „100 drzew na 100-lecie niepodległości”. W dniu finału projektu w jednym miejscu zgromadziło się ponad 500 uczestników akcji. Nastąpiło wtedy uroczyste rozdanie 100 sadzonek dębów, które zostały zasadzone w 10 gminach powiatu. Julia była odpowiedzialna za organizację całego wydarzenia. O działaniach w ramach projektu informowała również na bieżąco w mediach społecznościowych.
Kinga Olejarczyk i Jakub Zawadzki z Jedlni-Letniska pod Radomiem zrealizowali projekt „Możesz więcej”, w ramach którego zorganizowali i częściowo przeprowadzili warsztaty kompetencji miękkich obejmujące: wystąpienia publiczne, pracę w zespole oraz umiejętność kulturalnej dyskusji z zastosowaniem zasad debaty oksfordzkiej.
Kamil Oleszkiewicz i Paweł Urzenitzok z Bytomia zrealizowali projekt „Obudzimy lwa!”, w ramach którego zorganizowali, przy zaangażowaniu wielu instytucji i przedsiębiorstw serię warsztatów dla dzieci, prelekcję na temat historii pomnika Lwa Śpiącego, debatę na temat roli symboli w kształtowaniu tożsamości obywatelskiej oraz bicie rekordu Polski w ryczeniu jak Lew na bytomskim rynku. Projekt zrealizowany w ramach zadania "Młodzi Odkrywcy przeszłości liderami pamięci lokalnej." dofinansowanego przez Muzeum Historii Polski - program Patriotyzm Jutra.
Agnieszka Piontek i Joanna Szymik z Żor zrealizowały projekt „Wspomnień czar”, którego celem było uświadomienie mieszkańcom Żor faktu, że coroczne Święto Ogniowe to nie tylko powierzchowne atrakcje, lecz przede wszystkim głęboko zakorzeniona lokalna tradycja. Agnieszka i Asia zrealizowały ten cel poprzez zorganizowanie spotkań, konkursów oraz historycznej gry miejskiej. Projekt zrealizowany w ramach zadania "Młodzi Odkrywcy przeszłości liderami pamięci lokalnej." dofinansowanego przez Muzeum Historii Polski - program Patriotyzm Jutra.
Krzysztof Polak z Fastów pod Białymstokiem zrealizował projekt „Druhowie są wśród nas”, w ramach którego zorganizował zajęcia z pierwszej pomocy skierowane do młodzieży, które przeprowadzili harcerze oraz grę patrolową. Projekt zrealizowany w ramach zadania "Młodzi Odkrywcy przeszłości liderami pamięci lokalnej." dofinansowanego przez Muzeum Historii Polski - program Patriotyzm Jutra.
Grzegorz Pozorski z Sopotu zrealizował projekt „Liga Mówców”, w ramach którego zorganizował dwanaście spotkań dla młodzieży licealnej z Gdańska, chcącej rozwijać swoje umiejętności sceniczne i liderskie. Uczestnicy spotkań tematycznych mieli okazję poznać doświadczonych mówców oraz pracować warsztatowo i oswajać się ze sceną.
Marcin Pyza z Sadowia zrealizował projekt „Cudze chwalicie – Sadowia nie znacie", w ramach którego zorganizował cykl trzech spotkań na temat historii gminy Sadowie z lokalnym historykiem i regionalistą oraz konkursy fotograficzny i plastyczny mające na celu zachęcenie do dalszego poznawania Sadowia. Projekt zrealizowany w ramach zadania "Młodzi Odkrywcy przeszłości liderami pamięci lokalnej." dofinansowanego przez Muzeum Historii Polski - program Patriotyzm Jutra.
Anastazja Solarz z Niekłania Wielkiego przeprowadziła projekt pt. „Niekłański pamiętnik – powrót do przyszłości”, w ramach którego zorganizowała warsztaty malarskie dla uczniów oraz uroczysty koncert w Kościele pw. św. Wawrzyńca w Niekłaniu Wielkim, podczas którego zostały wykonane nigdy nie wydane piosenki Róży Lubomirskiej z domu Broel-Plater, krewnej założyciela Niekłania, hrabiego Platera. Projekt zrealizowany w ramach zadania "Młodzi Odkrywcy przeszłości liderami pamięci lokalnej." dofinansowanego przez Muzeum Historii Polski - program Patriotyzm Jutra.
Wiktoria Strzelecka z Pabianic przeprowadziła projekt "Stokrotka" (ten kwiat jest symbolem walki z depresją). Celem projektu było uświadomienie mieszkańcom Pabianic, jakie są objawy depresji oraz jak można pomóc osobom bliskim cierpiącym na tę chorobę. W ramach projektu Wiktoria zorganizowała w swojej szkole spotkanie, na które zaprosiła rówieśników. Uczestnicy spotkania otrzymali rzetelną wiedzę na temat depresji i dowiedzieli się, jak można jej zapobiec.