Akademia Liderów Fundacji Świętego Mikołaja to wyjątkowy program dedykowany młodym osobom (w wieku 16-20 lat), które chcą angażować się społecznie. Naszym celem jest wspieranie ich i dawanie narzędzi do skutecznego działania. W Fundacji zdajemy sobie sprawę z tego, jak wiele może zmienić jedna zaangażowana, pełna pasji osoba. Pomagamy młodym ludziom uwierzyć w swoją sprawczość i zyskać kompetencje liderskie. W VII edycji Akademii Liderów wzięło udział 29 osób z całej Polski, wśród nich 19 z mniejszych miejscowości (poniżej 100 000 mieszkańców). W tym roku 10-dniowa szkoła letnia, która rozpoczęła się 25 lipca, a zakończyła się 3 sierpnia, odbyła się po raz kolejny w klimatycznym klasztorze benedyktynów w Tyńcu.
Warsztaty i szkolenia z zarządzania projektami oraz indywidualne doradztwo na temat projektów każdego z uczestników prowadzone były przez doświadczonych tutorów z firmy „Tak! Tylko dobre rozwiązania”.
Uczestnicy wzięli też udział w spotkaniach z inspirującymi gośćmi. Wykład inauguracyjny wygłosił ks. Profesor Franciszek Longchamps de Berier, który opowiadał o prawie rzymskim. W następnych dniach odbyły się spotkania z Arkadym Rzegockim – byłym ambasadorem Polski w Wielkiej Brytanii, wykładowcą na Uniwersytecie Jagiellońskim, a także z jego żoną, Jolantą Rzegocką – również wykładowczynią akademicką. Wśród gości Akademii znalazł się także ksiądz profesor Jacek Grzybowski, który przybliżył temat solidarności oraz redaktor „Rzeczpospolitej” Michał Szułdrzyński.
Po zakończeniu szkoły letniej, przez 3 miesiące uczestnicy pracowali nad swoimi autorskimi projektami społecznymi. Projekty dotyczyły różnych dziedzin: historii, więzi międzypokoleniowych, ochrony środowiska naturalnego, sztuki, zostały też przygotowane projekty samopomocowe i charytatywne. Przez cały czas uczestnicy mieli możliwość konsultowania swoich działań z tutorami i pracownikami Fundacji Świętego Mikołaja.
Owocem Akademii było 20 zrealizowanych projektów. Część z nich była prowadzona samodzielnie, a część w parach projektowych. Projekty przygotowane w ramach Akademii zapalały do zaangażowania kolejne osoby – lokalnych wolontariuszy i uczestników wydarzeń. Zwieńczeniem Akademii Liderów była trwająca przez 4 dni szkoła zimowa, która odbyła się w Warszawie w dniach 15-18 grudnia 2022 r. W trakcie szkoły uczestnicy zaprezentowali efekty swojej pracy, podzielili się także doświadczeniami nabytymi podczas prowadzenia projektów. Odbyły się warsztaty z tutorami, podczas których poruszane były tematy wyciągania wniosków z błędów i sukcesów, warsztaty stanowiły też motywację do dalszego działania. Czas szkoły zimowej był też czasem świętowania i cieszenia się ze zmian, które zaszły w młodych ludziach, z ich wzrastających umiejętności i odkrywanych talentów.
Szkoła zimowa była też kolejną okazją do spotkania ciekawych osób, rozwijania swojej wrażliwości i podejmowania refleksji. Inauguracja szkoły odbyła się w Kinotece, gdzie uczestnicy obejrzeli film Krzysztofa Kieślowskiego „Przypadek”, a także mieli możliwość rozmowy z Marią Kieślowską – wdową po reżyserze. W kolejnych dniach liderzy zwiedzili Muzeum Powstania Warszawskiego, a także zobaczyli klimatyczny Ogród Świateł w ogrodach Pałacu w Wilanowie. Ważnym wydarzeniem szkoły było spotkanie z prezesem Fundacji, filozofem – Dariuszem Karłowiczem. Dariusz Karłowicz inspirował młodych ludzi do zmieniania rzeczywistości, która ich otacza, do brania odpowiedzialności za świat i zajmowania się ważnymi sprawami. Podkreślał też jak ważna jest przyjaźń. Uczestnicy wyszli ze spotkania zmotywowani i zainspirowani, jeszcze po zakończeniu części wspólnej pozostali, aby zadawać pytania i rozmawiać.
Olimpiada pokoleń Szymon z Piotrkowa Trybunalskiego
Szymon zorganizował piknik rodzinny, którego celem było zachęcanie rodziców do spędzania czasu ze swoimi dziećmi. Podczas wydarzenia można było wziąć udział w grach, zabawach i konkursach, a także odpocząć na świeżym powietrzu i skorzystać z plenerowej kawiarenki pełnej pyszności. Uczestnicy pikniku docenili zaangażowanie i entuzjazm Szymona, stwierdzili także, że czas spędzany z dziećmi może być wartościowy i przyjemny.
Czemu kochamy Norwida? Maria z Józefowa
Marysia razem z przyjaciółmi zorganizowała przedstawienie teatralne na podstawie sztuki Norwida. Marysia napisała scenariusz, przygotowała scenografię i kostiumy oraz poprowadziła próby przygotowujące spektakl. Przygotowane przez Marysię przedstawienie obejrzało 200 osób. Projekt wynikał z miłości do teatru oraz zainteresowania twórczością Cypriana Kamila Norwida. Marysi udało się zarazić innych pasją do teatru – powstała amatorska grupa, która ma już w planach wystawianie kolejnych przedstawień!
przywracaMY od zapomnienia Natalia z Bykowców i Szymon z Ucherzec
Natalia i Szymon w ramach swojego projektu chcieli przypomnieć historię sanockich żydów. Zorganizowali konferencję naukową z udziałem profesorów polskich uczelni i przedstawicieli władz samorządowych. Konferencja zgromadziła aż osób. Aby symbolicznie wyrazić pamięć o zmarłych żydach sanockich, Natalia i Szymon zorganizowali też akcję z zapaleniem świec w miejscach związanych z historią sanockich żydów – na terenie getta, czy w miejscach gdzie znajdowały się synagogi.
Kim jestem? Jagoda z Ustronia
Jagoda zorganizowała cykl spotkań dotyczących różnych wspólnot wyznaniowych działających na terenie Wisły. Projekt był odpowiedzią na potrzebę zbudowania poczucia wspólnoty i wzajemnego zrozumienia pomiędzy mieszkańcami Wisły, która jest jedną z najbardziej zróżnicowanych pod względem wyznaniowym miejscowości w Polsce. Spotkania zgromadziły osób, odbywały się w przyjaznej, pełnej szacunku atmosferze. Mieszkańcy mogli wzajemnie się poznać i lepiej zrozumieć różnice pomiędzy poszczególnymi religiami. Jagoda zorganizowała także integracyjną wycieczkę w góry.
Szlak żydowski w Katowicach Maksymilian z Mikołowa
Maks podjął działania na rzecz przywrócenia pamięci o katowickich żydach i miejscach związanych z ich historią. Opracował i udostępnił szlak turystyczny po Katowicach, pokazując, że pozornie znane i często mijane miejsca mogą kryć niezwykłe historie. Na profilach projektu w mediach społecznościowych Maks przekazywał w ciekawy sposób wiedzę o judaizmie – o świętach, zwyczajach, ważnych osobach i wydarzeniach historycznych.
Radość jesieni Gabriela i Emilia z Krakowa
Gabrysia i Emilka zorganizowały cykl spotkań w lokalnym domu seniora. Z ogromna empatią przygotowywały każde spotkanie starając się nawiązać relacje z osobami starszymi. Podczas spotkań najważniejsze były rozmowy z seniorami, ale odbył się także wieczór pieśni patriotycznych oraz wspólne wyjście do kina. W trakcie kolejnych wizyt pomiędzy młodymi wolontariuszami, a mieszkańcami domu opieki powstały bliskie więzi. Po zakończeniu projektu młodzi ludzie chcą indywidualnie kontynuować odwiedziny u osób starszych.
Łączymy pokolenia Maria i Gabriela z Ostrowa Wielkopolskiego
Gabrysia i Marysia poprzez swój projekt chciały wpłynąć na poprawę więzi pomiędzy przedstawicielami różnych grup wiekowych w swojej okolicy, a zwłaszcza integrację pomiędzy seniorami, a młodzieżą. Dziewczyny zorganizowały spotkania w lokalnym domu opieki, w szkołach i w przedszkolu. Podczas spotkań starały się dzielić swoimi zainteresowaniami i umiejętnościami, zorganizowały warsztaty z pierwszej pomocy, zajęcia z szydełkowania i lekcję angielskiego.
GeoNews Wiktoria z Wolicy
Wiktoria jest pasjonatką edukacji, interesuje się też geografią. W swoim projekcie postanowiła połączyć te dwie pasje przygotowując materiały do prowadzenia inspirujących lekcji geografii. Wiktoria pokazywał jak ważna jest rzetelna wiedza, która chroni przed wiarą w fake newsy, pokazywał też jak uczyć się o geografii lokalnej i globalnej w przyjemny sposób. Dzięki przygotowanym przez nią materiałom nauczyciele i uczniowie mogli spojrzeć na lekcje geografii z innej strony.
Oblicza muzyki Anna z Lublińca
Ania zorganizowała cykl wyjątkowych koncertów, które były zachętą do czerpania radości z muzyki i okazją do integracji. W przygotowanie koncertów zaangażowało się aż 37 wolontariuszy z Lublińca i okolic, w tym kilkoro uchodźców z Ukrainy. Tworzenie razem muzyki przyczyniło się do integracji i zbudowało wspólnotę osób kochających sztukę. Koncerty spotkały się z bardzo entuzjastycznymi reakcjami, ich uczestnicy stwierdzili, że były one wspaniałym doświadczeniem, szczególnie ważnym po czasie pandemii.
Mamy to Liliana i Julia z Warszawy
Julka i Lilka przygotowały projekt samopomocowy skierowany do szkolenia kadr harcerskich. Czerpiąc z własnego doświadczenia i widząc potrzebę bardziej skutecznych szkoleń dla kadr, przygotowały warsztaty, nawiązały także współpracę z profesjonalistami w dziedzinie pracy zespołowej. Szkolenia przygotowane przez dziewczyny spotkały się z bardzo pozytywnym odbiorem, przyczyniły się do poprawy współpracy i podniesienia kompetencji liderskich wśród kadr.
Tomek odnaleziony Matylda z Katowic
Projekt Matyldy był poświęcony postaci Alfreda Szklarskiego oraz napisanej przez niego serii książek przygodowych o Tomku Wilmowskim. Matylda zachęcała do wyruszenia w pasjonującą czytelniczą podróż, a także do odkrywania w Katowicach miejsc, z którymi był związanym Alfred Szklarski. Dzięki warsztatom prowadzonym przez Matyldę aż 115 młodych osób usłyszało o Alfredzie Szklarskim i serii powieści o Tomku.
First step Julia z Mogielnicy i Jowita z Poniatowic
Julia i Jowita przygotowały projekt dotyczący ochrony środowiska. Dziewczyny przeprowadziły w szkołach serię warsztatów, pokazywały, że zmiana zaczyna się od drobnych, codziennych wyborów i inspirowały do ekologicznego stylu życia. Podczas projektu dziewczyny zaprojektowały też grę planszową, dzięki której przez zabawę można uczyć się o ochronie środowiska.
Open Companies Małgorzata z Krakowa
W ramach swojego projektu Małgosia przygotowała program staży dla licealistów i studentów. Nawiązała kontakty z firmami i fundacjami działającymi w różnych obszarach, koordynowała rekrutację, pośredniczyła pomiędzy instytucjami, a stażystami. Dzięki jej projektowi wiele młodych osób rozpoczęło staże zawodowe.
Motyl Dominika z Leszna
Matylda jest od lat zaangażowana społecznie, działa też w samorządzie szkolnym. Celem jej projektu było zachęcenie młodych osób do działania i angażowania się w samorządach szkolnych. W ramach projektu Matylda przeprowadziła warsztaty i motywowała do podejmowania odpowiedzialności za swoją lokalną społecznością.
Razem raźniej Wiktor z Morąga
Wiktor zauważył potrzebę integracji pomiędzy mieszkańcami Rucianego Nidy, a przybyłymi z Ukrainy uchodźcami, którzy znaleźli tu tymczasowy dom. Aby pomóc w nawiązaniu relacji, Wiktor stworzył okazję do spędzenia aktywnego, wspólnego czasu na świeżym powietrzu. Chłopak zorganizował sportowo-integracyjne wydarzenie, podczas którego można było wziąć udział w różnych zabawach i konkurencjach, a na koniec spotkać się wspólnie przy klimatycznym ognisku.
Imigranci też chcą być Marcelina z Chełmna
Marcelina o dłuższego czasu jest zaangażowana społecznie i działa aktywnie na rzecz społeczności lokalnej. Po wybuchu wojny w Ukrainie Marcelina zorganizowała duże wydarzenie połączone z koncertem charytatywnym. Udało jej się dotrzeć do znanych osób, (np. do Roberta Makłowicza), które wzięły udział w wydarzeniu. W ramach Akademii Liderów Marcelina chciała kontynuować działania pomocowe na rzecz uchodźców z Ukrainy. Razem z wolontariuszami zorganizowała na przełomie października i listopada kiermasz ciast, z którego dochód był przeznaczony na pomoc ofiarom wojny. Udało się także organizować szkolne wystawy fotografii, które przypominały o miejscach, z których pocho