6. edycja Akademii Liderów Fundacji Świętego Mikołaja

Akademia Liderów Fundacji Świętego Mikołaja powstała, aby wyszukiwać i kształcić wyjątkowo zaangażowaną młodzież (w wieku 16-20 lat) do pełnienia funkcji liderów w swoich społecznościach lokalnych, a w przyszłości angażowania się w organizację życia publicznego Polski. W 6. edycji projektu, realizowanej w 2021 roku wzięło udział 30 osób z całej Polski, w tym 15 osób z mniejszych miejscowości (poniżej 100 000 mieszkańców).W tym roku 10-dniowa szkoła letnia (26 lipca-4 sierpnia 2021 r.) prowadzona była w pięknym klasztorze benedyktynów w Tyńcu.

020A8348
Uczestnicy 6. edycji Akademii Liderów Fundacji Świętego Mikołaja podczas szkoły letniej w Tyńcu.

Szkolenia i warsztaty prowadzone były przez doświadczonych tutorów z firmy „Tak. Tylko dobre rozwiązania”, którzy przekazywali swoją wiedzę, a także pracując indywidualnie (relacja mistrz-uczeń) pomagali szlifować autorskie projekty młodych uczestników.

Proces uczenia to nie tylko dawanie narzędzi, ale też przykładu. Akademiści mieli niezwykłą okazję rozmowy z Jadwigą Emilewicz, która opowiadała o pracy wiceprezesa Rady Ministrów podczas wyzwań jakie przyniosła pandemia. Przykład idzie nie tylko od osób żyjących ale i historia może nas wiele nauczyć – o tym opowiadali prof. Marek Cichocki oraz ks. Bp. Prof. Jacek Grzybowski, opowiadając o idei rozwoju cywilizacji i warunkach koniecznych do tego oraz refleksji nad polskością i przemianach wpływających na teraźniejszość.

Po szkole letniej uczestnicy mieli 3 miesiące na realizację autorskich projektów społecznych lub historycznych w swoich środowiskach. Przez cały ten czas mieli możliwość konsultacji z tutorami i uzyskania wsparcia oraz motywacji od pracowników Fundacji Świętego Mikołaja. W tym czasie tutorzy przeprowadzili sumarycznie ok. 90 godzin konsultacji z uczestnikami Akademii, wspierając ich w realizacji projektów, motywując i pomagając znaleźć dobre rozwiązania w trudnych sytuacjach.

W efekcie zrealizowanych przez młodych liderów zostało 21 autorskich lokalnych projektów (niektóre projekty prowadzone były indywidualnie, niektóre w zespołach dwuosobowych). Projekty były twórcze, angażowały do współpracy wielu młodych lokalnych wolontariuszy – w sumie było to 200 młodych osób z całej Polski i dotarły do 5098 osób.

Ostatnim etapem Akademii Liderów Fundacji Świętego Mikołaja była szkoła zimowa, która odbyła się w Warszawie w dniach 9 - 12 grudnia 2021 r. W trakcie szkoły zimowej uczestnicy prezentowali efekty i rezultaty zrealizowanych przez siebie projektów, a tutorzy przekazali młodym liderom wskazówki do dalszej pracy. Były to wyjątkowe 4 dni, podczas których mogliśmy zaobserwować zmianę, która w młodych uczestnikach naszego programu dokonała się dzięki podjętemu zaangażowaniu.

Inauguracją szkoły zimowej było spotkanie w Teatrze Dramatycznym z polskimi poetami w ich wierszach czytanych przez Maję Komorowską, dotykając tematy, nadziei, miłości, wrażliwości na drugiego człowieka. Nie tylko poeci, ale i Pani Maja zabrała głos zachęcając młodzież do obcowania ze sztuką, która rozwijać wyobraźnię a wraz z wyobraźnią uważność na drugiego człowieka.

Pomiędzy warsztatami i prezentacją realizacji projektów uczestnicy zwiedzali Muzeum Powstania Warszawskiego oraz mieli okazje posłuchać dyrektora muzeum Jana Ołdakowskiego, który mówił o postawie jedności ze wspólnotą oraz odpowiedzialnością za nią, o postawie szukającej kreatywnych rozwiązań z każdej sytuacji. Na zakończenie programu uczestnicy Akademii Liderów Fundacji Świętego Mikołaja spotkali się z prezesem Fundacji, który podzielił się swoimi refleksjami na temat potrzeb umiejętności organizacji  i zarządzania w polskim społeczeństwie, cechach charakterystycznych dla Polaków, o fascynacji filozofią oraz o odkrywaniu swoich fascynacji i podążaniu w ich realizacji próbując myśleć szeroko i nowatorsko. Z tym przesłaniem dyplomy zostały wręczone i z nadzieją wszyscy się rozjechali by móc budować lepszy świat.

Uczestnicy VI edycji Akademii Liderów Fundacji Świętego Mikołaja:

#CUKRZYCYMÓWIMYSTOP Jakub z Wrocławia
Kuba podjął trudny temat cukrzycy i jej profilaktyki. Zorganizował szereg wydarzeń dotyczących zdrowego trybu życia dla społeczności lokalnej – mieszkańców osiedla Kozanów we Wrocławiu, w tym przede wszystkim osób starszych. W ramach projektu zostało zrealizowane: bieg w stronę zdrowia, otwarty trening nordic walking dla seniorów, otwarte konsultacje z dietetykami i trenerami, warsztaty żywieniowe dla młodzieży. Liderowi udało się na realizację zaplanowanych działań pozyskać mikrogrant z miasta, a także zbudować kilka lokalnych partnerstw.

 Rusz swój tyłek, pomóż pszczołom robić pyłek!  Kasia i Maja z Katowic
Te dwie dziewczyny już od dawna interesują się ochroną pszczół, a prowadzony projekt był kolejnym krokiem mającym na celu ochronę zapylaczy. W ramach projektu zorganizowane zostały warsztaty w szkołach i przedszkolach o roli pszczół w ekosystemie oraz o sposobach pomocy pszczołom. Spotkania były uzupełnione o wspólne sadzenie miododajnych kwiatów i budowanie hoteli dla pszczół. Dodatkowo liderki prowadziły konto na Instagramie i Facebooku, zdobywając spore zasięgi, a podczas trwania projektu temat pszczół poruszyły podczas konferencji Ziemia 3.0 organizowanej we współpracy z Uniwersytetem III wieku oraz Akademią WSB oraz Ted Talku organizowanym przez III LO im. Adama Mickiewicza w Katowicach.

Teencademy Zuzanna z Przygodzic
Zuzanna pochodzi z niewielkiej miejscowości w Wielkopolsce, a udało jej się w zeszłym roku wyjechać na roczne stypendium do Stanów Zjednoczonych. Doświadczenie to dodało jej pewności siebie i nakłoniło do podjęcia tematu wyrównywania szans rozwojowych młodzieży z mniejszych miejscowości. W ramach swojego projektu wraz z grupą inicjatywną, której przewodziła uruchomiła mentoring dla młodzieży, która ma utrudnione możliwości rozwoju. Zebrała grupę 15 mentorów – młodych osób z różnych stron Polski, które pomimo młodego wieku zdołały już osiągnąć wiele biorąc udział w międzynarodowych programach, angażując się społecznie lub naukowo. Prowadząc rekrutację online połączyła mentorów z grupą 15 młodych osób, które chcą się rozwijać i czerpać z doświadczenia starszych kolegów. Mentoring wciąż trwa, a Zuzia z wolontariuszami chcą go rozwijać w kolejnych miesiącach.

Vivat Musica  Magda i Karolina z Rzeszowa
Dziewczyny od dziecka uczą się w szkołach muzycznych. Mówią, że muzyka to coś najpiękniejszego co spotkało je w życiu. Postanowiły podzielić się swoją pasją z osobami starszymi i chorymi. Zorganizowały grupę młodych wolontariuszy, którzy nieodpłatnie zaczęli koncertować w domach pomocy społecznej i hospicjach. W sumie odbyło się 7 koncertów, w które zaangażowało się 14 wolontariuszy. Grupa zamierza nadal działać, rozwijać i poprzez muzykę nieść pomoc osobom samotnym i chorym i w podeszłym wieku.

Portrety BoleSŁAWca  Adam z Bolesławca
Adam wraz z wolontariuszami przeprowadził kwerendę na temat osób zasłużonych w czasach „Solidarności” dla Bolesławca i zorganizował serię warsztatów i prelekcji w lokalnych szkołach ponadpodstawowych. Jego zespół projektowy prowadził pogłębione wywiady z działaczami podziemia demokratycznego, a także nawiązał współpracę z Muzeum Historia Miasta w Bolesławcu i Archiwów Akt Nowych. W sumie w wydarzeniach wzięło udział ponad 270 młodych osób. Wolontariusze współpracujący z Adamem chcą w dalszym ciągu zajmować się tematem najnowszej historii swojego miasta i planują w kolejnych miesiącach wydać publikację w oparciu o zebrane materiały, a także w przyszłości założyć izbę pamięci ks. Edwarda Bobera, który był jedną z ważnych osobistości Bolesławca w latach 1980-1989.

AkTYwny Młody Ania i Daniel z Kalisza
Ania z Danielem mając doświadczenie w działaniu w młodzieżowych radach miasta, samorządzie szkolnym i wolontariacie w różnych organizacjach chcieli podzielić się swoim doświadczeniem i promować postawy aktywizmu społecznego wśród młodzieży Kalisza. Projekt był skierowany do osób,  które chciałyby podjąć swoje pierwsze kroki w działaniu społecznym, ale brakuje im odwagi, wiedzy czy umiejętności. Przeprowadzili serię spotkań i warsztatów dla uczniów szkół ponadpodstawowych o tym jak można zacząć działać społecznie w swojej szkole i mieście. W sumie w tych spotkaniach wzięło udział 390 młodych osób. Część z nich już podjęła własne działania, m.in. grupa inicjatywna z jednej szkoły zorganizowała koncert charytatywny. Liderzy prowadzili wśród uczestników swoich warsztatów ankietę, na podstawie której przygotowali krótki raport. Najważniejszym dla nich wynikiem jest osiągnięcie 97% odpowiedzi twierdzących na pytanie, czy w szkole powinny odbywać się warsztaty na temat możliwości zaangażowania społecznego.

Dziatku poznaj swojego dziadka  Dominika z Mirca
Projekt Dominiki skierowany był do młodych ludzi oraz seniorów z okolicy Starachowic, którzy z powodów niezależnych od siebie nie mają możliwości spędzać czasu lub poznać swojego dziadka/wnuczka. Liderka z grupą wolontariuszy powołała grupę młodych osób, która rozpoczęła stałe spotkania z uczestnikami domu seniora. Takich spotkań odbyło się już 7 i planowane są kolejne. Młodzież chcąca zaangażować się w spotkania z seniorami miała także możliwość przejść krótkie szkolenie, do poprowadzenie którego liderce udało się zaangażować nieodpłatnie profesjonalnego trenera.

EKObaje  Kamil z Katowic
Kamil przygotował scenariusz muzycznego przedstawienia o treści ekologicznej i wraz z młodzieżowym nieformalnym zespołem teatralnym, którego jest członkiem przygotował przedstawienie i wystawił je w 2 lokalnych przedszkolach, 2 szkołach podstawowych i podczas parafialnego festynu rodzinnego. W sumie sztuka dotarła do 750 osób. Kamil wziął na siebie rolę lidera zespołu aktorów oraz zatroszczył się o dotarcie z przedstawieniami do przedszkoli. Działania objęte zostały patronatem Polskiego Koła Ekologicznego, a reportaż na temat projektu ukazał się w TVP Katowice. Zespół planuje dotarcie do kolejnych przedszkoli.

Fangoromanie Julia z Fabianowa
Julia poprzez projekt chciała uhonorować postać Wojciecha Fangora – artysty grafika, który przez wiele lat mieszkał w gminie Błędowo, z czego nie zdają sobie sprawy lokalni mieszkańcy. Projekt miał więc charakter budujący lokalną tożsamość. Julia wraz z wolontariuszami przygotowała warsztaty na temat Fangora i przeprowadziła je w błędowskiej szkole (200 uczniów). Dla uczniów biorących udział w warsztatach zorganizowany też został konkurs plastyczny inspirowany twórczością Fangora. W ramach projektu bardzo profesjonalnie prowadzony był także fanpage na Facebooku, na którym pojawiały się materiały video przygotowane przez zespół projektowy. Jeden z filmów dotarł nawet do 1700 odbiorców.

BO warto  Nikodem z Warszawy
Nikodem jest entuzjastą budżetu partycypacyjnego i podjął się kampanii promującą tę ideę i narzędzie. Jego projekt zmieniał wiele razy kształt i w rezultacie został częściowo przesunięty na kolejne miesiące. Nikodemowi wraz z grupą wolontariuszy udało się jesienią 2021 roku przeprowadzić warsztaty dla uczniów szkoły ponadpodstawowej na temat budżetu partycypacyjnego. Przygotował z grupą wolontariuszy także komplet materiałów promocyjnych, które będą wykorzystywane w kolejnych miesiącach. Projekt zamierza kontynuować i rozszerzać o kolejne szkoły i grupy.

Gotyckie dziedzictwo sakralne Północno-Wschodniego Mazowsza  Mateusz i Stanisław z Łomży
Mateusz i Stanisław to dwójka przyjaciół zafascynowana historią i architekturą. W ramach projektu zebrali materiały o zabytkach gotyku znajdujących się na Północno-Wschodnim Mazowszu. Prowadzili stronę na Instagramie „Dotyk na Gotyk” gdzie prezentowali piękne zdjęcia architektury gotyckiej z całego regionu. Zorganizowali w Centrum Kultury Łomży także dwa otwarte spotkania z ekspertami (archeologiem i historykiem sztuki) na temat najbardziej reprezentatywnych budowli gotyckich w okolicach Łomży. Prowadzili także otwarte spacery po łomżyńskiej katedrze dla młodzieży, dzieląc się swoją pasją z rówieśnikami. Takich spacerów jesienią zorganizowali 8. W sumie działania prowadzone lokalnie dotarły do 350 mieszkańców Łomży, a poprzez Instagram do ponad 1000 osób.

Zgraj się z Kaliszem Zuzanna z Kalisza
Zuzanna zorganizowała serię warsztatów na temat Kalisza w różnych kontekstach i tożsamości kaliszan dla dzieci z lokalnych szkół podstawowych i świetlicy Caritas. Liderka chciała stworzyć przestrzeń do rozmowy o mieście i pokazać młodszym kolegom, że na miasto można spojrzeć́ z zupełnie różnych perspektyw, w bardzo wielu kontekstach, nie tylko w historycznym. Dzieci były też zaangażowane w szykowanie skrzynek geocaching, które zostaną wykorzystane w grze miejskiej, która ma odbyć się na wiosnę, jako kontynuacja projektu.

Międzypokoleniowe Mosty Kultury  Ania i Maja z Łomży
Ania i Maja poprzez kulturę chciały połączyć ze sobą różne pokolenia mieszkańców Łomży. Liderki chciały pokazać, że kultura wciąż może być językiem łączącym różne grupy obywateli, w tym przede wszystkim grupy w różnym wieku. Zorganizowały szereg otwartych wydarzeń kulturalnych zapraszając seniorów oraz młodzież. Odbył się pokaz filmowy filmu „Amatorzy” w Hali Kultury. Pokaz filmu poprzedziła prelekcja poprowadzona przez wolontariuszy, a po seansie odbyła się dyskusja na temat filmu. Następnym spotkaniem był wieczorek poetycki. Po zakończeniu recytacji, odbył się wcześniej przygotowany przy współpracy z lokalną piekarnią poczęstunek. Finałem projektu był koncert muzyczny, podczas którego wspólnie zagrali uczniowie z nauczycielami. Dziewczyny mierzyły się z bardzo wieloma trudnościami związanymi z organizacją wydarzeń dla różnych grup wiekowych i to w czasie pandemii. Udało im się jednak zgromadzić prawie 200 osób.

Chichot historii  Mikołaj z Warszawy
Mikołaj zainteresowany jest historią. Uruchomił własny kanał z podcastami na tematy historyczne. Udało mu się zaprosić ciekawych gości – ekspertów w swoich dziedzinach i dobrze przygotować pogłębione rozmowy. Wśród podejmowanych tematów było między innymi: odbudowa Warszawy, historia Chin i opowieść o generale Franco. Dzięki podjętej współpracy z dwoma blogami historycznymi udało mu się uzyskać 130 odbiorców. Biorąc pod uwagę, że rozmowy są pogłębione i o charakterze eksperckim, jest to dobry wynik. Działania wspierało kilku wolontariuszy, pomagając Mikołajowi przygotować grafiki, zmontować nagranie i wypromować treści.

My.lab Zosia z Przemętu
Liderka wraz z grupą wolontariuszy ze swojej szkoły prowadziła serię warsztatów chemicznych w lokalnych szkołach podstawowych z małych miejscowości. Warsztaty składały się głównie z eksperymentów chemicznych z dokładnym omówieniem reakcji. W ten sposób młodzież chciała dzielić się swoją pasją i pokazywać w praktyce naukę tego trudnego przedmiotu, który według nich jest nieodpowiedni nauczony w polskich szkołach. Nad bezpieczeństwem czuwała nauczycielka chemii ze szkoły Zosi. Prócz warsztatów dla 200 uczniów, w ramach projektu prowadzone przez wolontariuszy były pokazy chemiczne w mediach społecznościowych (Facebook, Instagram, Tik Tok).

O wolności przez wolnych - Poznajemy kardynała Wyszyńskiego i księdza Popiełuszkę Mikołaj z Głowna
Mikołaj zorganizował grę miejską przybliżającą społeczności lokalnej Głowna postać kardynała Wyszyńskiego i księdza Popiełuszki, a także koncert poezji i pieśni patriotycznych. Choć ze względu na pandemię organizacja masowych imprez była bardzo trudna, Mikołajowi udało się zgromadzić ponad 200 osób na prowadzonych wydarzeniach.

Olimpijski powrót – zajęcia dydaktyczne wyrównujące nierówności po pandemii oraz przygotowujące do konkursów przedmiotowych. 
Bartosz i Stanisław z Łodzi
Bartosz i Stanisław są laureatami konkursów przedmiotowych z języka polskiego i wiedzy o społeczeństwie. W ramach swojego projektu przeprowadzili serię spotkań na temat tych dziedzin, dla uczniów łódzkich liceów, którzy ze względu na długotrwałą edukację zdalną mogą mieć problemy z opanowaniem całego materiału. Liderzy zorganizowali też cykl otwartych wykładów na temat literatury polskiej w lokalnej bibliotece. W sumie działaniami zostało objętych aż 150 osób.

 Ostatni sad w mieście  Julia i Zuzia z Białegostoku
Julia i Zuzia postanowiły pielęgnować lokalne tradycje i kulturę swojego regionu. W ramach projektu przeprowadziły 5 warsztatów z wyszywania makatek dla dzieci, oraz zorganizowały koncert muzyki ludowej z potańcówką w przestrzeni miasta. Ich głównym celem było zwrócenie uwagi mieszkańców na mały zaniedbany sad jabłoni, który ostał się w środku miasta i według liderek jest niewykorzystanym zasobem. Niestety ze względów formalnych potańcówka nie mogła odbyć się w samym sadzie, ale na przeciwległej ulicy. Liderkom udało się nawiązać kilka lokalnych partnerstw i poruszyć temat sadu z mieszkańcami biorącymi udział w potańcówce.

 Poznaj Józefów  Emilia z Józefowa
Emilia zawiązała grupę młodych aktywistów zainteresowanych pogłębianiem i upowszechnianiem wiedzy o Józefowie, w którym mieszkają. W ramach projektu przeprowadzone zostały wywiady z osobami, które miały ważny wpływ na historię miasta oraz z członkami rodzin takich osób, reportaże, oraz gromadzone materiały z archiwum miejscowości. Nagrane rozmowy były udostępnione lokalnej społeczności poprzez media społecznościowe. Reportaż o lokalnym pomniku lotnika dotarł do ponad 5,5 tys. odbiorców. Młodzież nawiązała bliskie relacje z lokalnymi instytucjami, zbudowała wiele partnerstw, a projekt ma być dalej kontynuowany.

Rozmowa od nowa Jakub z Lublina
Kuba chciał wykorzystać doświadczenie nabyte w kole debat oksfordzkich do stworzenia płaszczyzny dialogu pomiędzy młodzieżą, a seniorami. Razem z grupą wolontariuszy, nawiązał współpracę z Lubelskim Uniwersytetem Trzeciego Wieku, oraz Kołem Naukowym Debat Oksfordzkich. Zorganizowano warsztaty ze sztuki argumentacji i dobrej dyskusji oraz dwie debaty. Projekt będzie kontynuowany w kolejnych miesiącach.

 W krainie "Bażantów" Aleksandra ze Strzałkowa
Ola zorganizowała szereg wydarzeń mających na celu wzmacnianie tożsamości lokalnej mieszkańców gminy Strzałkowo. W ramach projektu odbyła się projekcja filmu w domu kultury, konkurs dla dzieci szkolnych, wieczór poezji połączony z wykładem eksperta o Powstaniu Wielkopolskim oraz prelekcje w szkole ponadpodstawowej. Oli udało się połączyć zaangażowaną społecznie młodzież, przedstawicieli władzy samorządowej, mieszkańców w różnym wieku.

 ZWYKLI NIEZWYKLI Zuzia i Kinga z Lublińca
Zuzia z Kingą zorganizowały serię otwartych spotkań dla młodzieży na temat wyboru dalszej edukacji i ścieżki zawodowej. Warsztaty nieodpłatnie prowadzili eksperci, których udało się liderkom nakłonić do działania. Spotkania uzupełnione zostały o kampanię społeczną w Internecie. Liderki są przekonane, że temat jest ważny i wymaga kontynuacji.

Nie zapominaj o dzieciach w potrzebie i przekaż darowiznę Niezapominajkę

Topic Page 5
Przekazuję cegiełkę na pomoc dzieciom w wysokości:
60
Topic Page 5 v2
Przekazuję cegiełkę na pomoc dzieciom w wysokości:
40
Topic Page 5 v3
Przekazuję cegiełkę na pomoc dzieciom w wysokości:
200
Topic Page 6
Chcę podarować darowiznę na pomoc dzieciom, w kwocie którą wpisuję poniżej:
Operator płatności - Przelewy24 Operator płatności - PayPal
Przyjaciele Fundacji Świętego Mikołaja:
darczyncy indywidualni v2
Radio357 logo kontra
ikea v2
polska pomoc logo
Pepco logo RGB TAB
NIW NOWEFIO
bialy prostokat v2
fondation de france 1
logo pve dobra energia kwadrat cmyk
accenture logo
orange
PLAY S
T logo carrier surface rgb n
logo Heyah BK
logotypyplusipolsat 1
2
AMS RED
promark serwis R
islogo
sks
logodeja
HSBC logo
logo IG
logo 2
muzeum powstania warszawskiego
LOGOTYPY POWER v2
NIW PROO v2
logotypMSZ A kolor
MKiDN kolor
Logo full kolor RGB
Struktura360 KulturaDostepna lifting LOGO kolor
Active citizens fund4x v2
dar serca wersja podstawowa v2
Fundacja ARP rgb
frse v2
LOGO LIBRUS poziome duze v2
OCEN.logotyp na www
KMS logoOpt
kantar
Logo white JPEG TAK
widoczni logo
CF BLUE v2
77production v3
zpapieru 01
aria logo1
logovgi
librus logo
bos bank
bos fundacja
komitet pomocy dzieciom polskim
dyrektor szkoly winieta
Brewa logotyp
Filia czarny 300
literatura logo
logo Mamy Spiewamy
IMAS Logo 884 456px
3.2 CA Together supported by CA Foundation Logo
PARP Grupa PFR logo RGB male
logo majewski v2
Polskie radio logo
Program 3 PR
logo radio new
logo PRK
logo radio lublin
logo radio lodz
Logo Polskie Radio Olsztyn
111 154741892710
pik
logo radio rzeszow
Radio Szczecin logotyp
logo v2
banner kampus
radio centrum logo czarne 01
logo muzyczne radio
Logo telezlom
Eyzee logo red black v2
logo euforma
81746010 1029034474118597 553683909372542976 o
positive red Wyjatkowy Prezent
SDA Znak Podstawowy
NAFTOR LOGO ZBIORNIK KOLOR
logo PAYTEL
logo
wprost logo bez obrysu rgb
SPAR H RGB 2
PLD LOGO COLOR3x v2
ursa
zielona sowa
gadzety reklamowe logo main 1 1
logo v3
redgetechblack
logo black sm
nwg logo2x
STABILO Logo 2019 RGB
TWB logo v2
PIB logo pion
STORCK Logo ab25mm RGB PM logo
logologo
insignis logo nowe final
thisisbio
pobrane v2
Pekao Fundacja Pole Ochronne CMYK 1
unum logo
JDP Logo v2
flow logo turkusowe tlo
prevoir
bosch v2
SONNEDIX COL RGB
Logo SDX
Fundacja BNPP BL Q
allegro logo
MUFU
NCK logo poziom kolor RGB
JBL 3300x2550pix color22
novonordisk
LOTOS logo fundacja
logo GrupoLAR
Jabra GN BrandMark CMYK 300ppi
Gold Aesthetic Minimalist Beauty Logo
logo rpm basic
Logo OMEGA Pilzno
CDP SA Logo Horizontal Black RGB
Shim pol logo r rgb
ZENTIVA LOGO