Akademia Liderów Fundacji Świętego Mikołaja powstała, aby wyszukiwać i kształcić wyjątkowo zaangażowaną młodzież (w wieku 16-20 lat) do pełnienia funkcji liderów w swoich społecznościach lokalnych, a w przyszłości angażowania się w organizację życia publicznego Polski. W 6. edycji projektu, realizowanej w 2021 roku wzięło udział 30 osób z całej Polski, w tym 15 osób z mniejszych miejscowości (poniżej 100 000 mieszkańców).W tym roku 10-dniowa szkoła letnia (26 lipca-4 sierpnia 2021 r.) prowadzona była w pięknym klasztorze benedyktynów w Tyńcu.
Szkolenia i warsztaty prowadzone były przez doświadczonych tutorów z firmy „Tak. Tylko dobre rozwiązania”, którzy przekazywali swoją wiedzę, a także pracując indywidualnie (relacja mistrz-uczeń) pomagali szlifować autorskie projekty młodych uczestników.
Proces uczenia to nie tylko dawanie narzędzi, ale też przykładu. Akademiści mieli niezwykłą okazję rozmowy z Jadwigą Emilewicz, która opowiadała o pracy wiceprezesa Rady Ministrów podczas wyzwań jakie przyniosła pandemia. Przykład idzie nie tylko od osób żyjących ale i historia może nas wiele nauczyć – o tym opowiadali prof. Marek Cichocki oraz ks. Bp. Prof. Jacek Grzybowski, opowiadając o idei rozwoju cywilizacji i warunkach koniecznych do tego oraz refleksji nad polskością i przemianach wpływających na teraźniejszość.
Po szkole letniej uczestnicy mieli 3 miesiące na realizację autorskich projektów społecznych lub historycznych w swoich środowiskach. Przez cały ten czas mieli możliwość konsultacji z tutorami i uzyskania wsparcia oraz motywacji od pracowników Fundacji Świętego Mikołaja. W tym czasie tutorzy przeprowadzili sumarycznie ok. 90 godzin konsultacji z uczestnikami Akademii, wspierając ich w realizacji projektów, motywując i pomagając znaleźć dobre rozwiązania w trudnych sytuacjach.
W efekcie zrealizowanych przez młodych liderów zostało 21 autorskich lokalnych projektów (niektóre projekty prowadzone były indywidualnie, niektóre w zespołach dwuosobowych). Projekty były twórcze, angażowały do współpracy wielu młodych lokalnych wolontariuszy – w sumie było to 200 młodych osób z całej Polski i dotarły do 5098 osób.
Ostatnim etapem Akademii Liderów Fundacji Świętego Mikołaja była szkoła zimowa, która odbyła się w Warszawie w dniach 9 - 12 grudnia 2021 r. W trakcie szkoły zimowej uczestnicy prezentowali efekty i rezultaty zrealizowanych przez siebie projektów, a tutorzy przekazali młodym liderom wskazówki do dalszej pracy. Były to wyjątkowe 4 dni, podczas których mogliśmy zaobserwować zmianę, która w młodych uczestnikach naszego programu dokonała się dzięki podjętemu zaangażowaniu.
Inauguracją szkoły zimowej było spotkanie w Teatrze Dramatycznym z polskimi poetami w ich wierszach czytanych przez Maję Komorowską, dotykając tematy, nadziei, miłości, wrażliwości na drugiego człowieka. Nie tylko poeci, ale i Pani Maja zabrała głos zachęcając młodzież do obcowania ze sztuką, która rozwijać wyobraźnię a wraz z wyobraźnią uważność na drugiego człowieka.
Pomiędzy warsztatami i prezentacją realizacji projektów uczestnicy zwiedzali Muzeum Powstania Warszawskiego oraz mieli okazje posłuchać dyrektora muzeum Jana Ołdakowskiego, który mówił o postawie jedności ze wspólnotą oraz odpowiedzialnością za nią, o postawie szukającej kreatywnych rozwiązań z każdej sytuacji. Na zakończenie programu uczestnicy Akademii Liderów Fundacji Świętego Mikołaja spotkali się z prezesem Fundacji, który podzielił się swoimi refleksjami na temat potrzeb umiejętności organizacji i zarządzania w polskim społeczeństwie, cechach charakterystycznych dla Polaków, o fascynacji filozofią oraz o odkrywaniu swoich fascynacji i podążaniu w ich realizacji próbując myśleć szeroko i nowatorsko. Z tym przesłaniem dyplomy zostały wręczone i z nadzieją wszyscy się rozjechali by móc budować lepszy świat.
Uczestnicy VI edycji Akademii Liderów Fundacji Świętego Mikołaja:
#CUKRZYCYMÓWIMYSTOP Jakub z Wrocławia
Kuba podjął trudny temat cukrzycy i jej profilaktyki. Zorganizował szereg wydarzeń dotyczących zdrowego trybu życia dla społeczności lokalnej – mieszkańców osiedla Kozanów we Wrocławiu, w tym przede wszystkim osób starszych. W ramach projektu zostało zrealizowane: bieg w stronę zdrowia, otwarty trening nordic walking dla seniorów, otwarte konsultacje z dietetykami i trenerami, warsztaty żywieniowe dla młodzieży. Liderowi udało się na realizację zaplanowanych działań pozyskać mikrogrant z miasta, a także zbudować kilka lokalnych partnerstw.
Rusz swój tyłek, pomóż pszczołom robić pyłek! Kasia i Maja z Katowic
Te dwie dziewczyny już od dawna interesują się ochroną pszczół, a prowadzony projekt był kolejnym krokiem mającym na celu ochronę zapylaczy. W ramach projektu zorganizowane zostały warsztaty w szkołach i przedszkolach o roli pszczół w ekosystemie oraz o sposobach pomocy pszczołom. Spotkania były uzupełnione o wspólne sadzenie miododajnych kwiatów i budowanie hoteli dla pszczół. Dodatkowo liderki prowadziły konto na Instagramie i Facebooku, zdobywając spore zasięgi, a podczas trwania projektu temat pszczół poruszyły podczas konferencji Ziemia 3.0 organizowanej we współpracy z Uniwersytetem III wieku oraz Akademią WSB oraz Ted Talku organizowanym przez III LO im. Adama Mickiewicza w Katowicach.
Teencademy Zuzanna z Przygodzic
Zuzanna pochodzi z niewielkiej miejscowości w Wielkopolsce, a udało jej się w zeszłym roku wyjechać na roczne stypendium do Stanów Zjednoczonych. Doświadczenie to dodało jej pewności siebie i nakłoniło do podjęcia tematu wyrównywania szans rozwojowych młodzieży z mniejszych miejscowości. W ramach swojego projektu wraz z grupą inicjatywną, której przewodziła uruchomiła mentoring dla młodzieży, która ma utrudnione możliwości rozwoju. Zebrała grupę 15 mentorów – młodych osób z różnych stron Polski, które pomimo młodego wieku zdołały już osiągnąć wiele biorąc udział w międzynarodowych programach, angażując się społecznie lub naukowo. Prowadząc rekrutację online połączyła mentorów z grupą 15 młodych osób, które chcą się rozwijać i czerpać z doświadczenia starszych kolegów. Mentoring wciąż trwa, a Zuzia z wolontariuszami chcą go rozwijać w kolejnych miesiącach.
Vivat Musica Magda i Karolina z Rzeszowa
Dziewczyny od dziecka uczą się w szkołach muzycznych. Mówią, że muzyka to coś najpiękniejszego co spotkało je w życiu. Postanowiły podzielić się swoją pasją z osobami starszymi i chorymi. Zorganizowały grupę młodych wolontariuszy, którzy nieodpłatnie zaczęli koncertować w domach pomocy społecznej i hospicjach. W sumie odbyło się 7 koncertów, w które zaangażowało się 14 wolontariuszy. Grupa zamierza nadal działać, rozwijać i poprzez muzykę nieść pomoc osobom samotnym i chorym i w podeszłym wieku.
Portrety BoleSŁAWca Adam z Bolesławca
Adam wraz z wolontariuszami przeprowadził kwerendę na temat osób zasłużonych w czasach „Solidarności” dla Bolesławca i zorganizował serię warsztatów i prelekcji w lokalnych szkołach ponadpodstawowych. Jego zespół projektowy prowadził pogłębione wywiady z działaczami podziemia demokratycznego, a także nawiązał współpracę z Muzeum Historia Miasta w Bolesławcu i Archiwów Akt Nowych. W sumie w wydarzeniach wzięło udział ponad 270 młodych osób. Wolontariusze współpracujący z Adamem chcą w dalszym ciągu zajmować się tematem najnowszej historii swojego miasta i planują w kolejnych miesiącach wydać publikację w oparciu o zebrane materiały, a także w przyszłości założyć izbę pamięci ks. Edwarda Bobera, który był jedną z ważnych osobistości Bolesławca w latach 1980-1989.
AkTYwny Młody Ania i Daniel z Kalisza
Ania z Danielem mając doświadczenie w działaniu w młodzieżowych radach miasta, samorządzie szkolnym i wolontariacie w różnych organizacjach chcieli podzielić się swoim doświadczeniem i promować postawy aktywizmu społecznego wśród młodzieży Kalisza. Projekt był skierowany do osób, które chciałyby podjąć swoje pierwsze kroki w działaniu społecznym, ale brakuje im odwagi, wiedzy czy umiejętności. Przeprowadzili serię spotkań i warsztatów dla uczniów szkół ponadpodstawowych o tym jak można zacząć działać społecznie w swojej szkole i mieście. W sumie w tych spotkaniach wzięło udział 390 młodych osób. Część z nich już podjęła własne działania, m.in. grupa inicjatywna z jednej szkoły zorganizowała koncert charytatywny. Liderzy prowadzili wśród uczestników swoich warsztatów ankietę, na podstawie której przygotowali krótki raport. Najważniejszym dla nich wynikiem jest osiągnięcie 97% odpowiedzi twierdzących na pytanie, czy w szkole powinny odbywać się warsztaty na temat możliwości zaangażowania społecznego.
Dziatku poznaj swojego dziadka Dominika z Mirca
Projekt Dominiki skierowany był do młodych ludzi oraz seniorów z okolicy Starachowic, którzy z powodów niezależnych od siebie nie mają możliwości spędzać czasu lub poznać swojego dziadka/wnuczka. Liderka z grupą wolontariuszy powołała grupę młodych osób, która rozpoczęła stałe spotkania z uczestnikami domu seniora. Takich spotkań odbyło się już 7 i planowane są kolejne. Młodzież chcąca zaangażować się w spotkania z seniorami miała także możliwość przejść krótkie szkolenie, do poprowadzenie którego liderce udało się zaangażować nieodpłatnie profesjonalnego trenera.
EKObaje Kamil z Katowic
Kamil przygotował scenariusz muzycznego przedstawienia o treści ekologicznej i wraz z młodzieżowym nieformalnym zespołem teatralnym, którego jest członkiem przygotował przedstawienie i wystawił je w 2 lokalnych przedszkolach, 2 szkołach podstawowych i podczas parafialnego festynu rodzinnego. W sumie sztuka dotarła do 750 osób. Kamil wziął na siebie rolę lidera zespołu aktorów oraz zatroszczył się o dotarcie z przedstawieniami do przedszkoli. Działania objęte zostały patronatem Polskiego Koła Ekologicznego, a reportaż na temat projektu ukazał się w TVP Katowice. Zespół planuje dotarcie do kolejnych przedszkoli.
Fangoromanie Julia z Fabianowa
Julia poprzez projekt chciała uhonorować postać Wojciecha Fangora – artysty grafika, który przez wiele lat mieszkał w gminie Błędowo, z czego nie zdają sobie sprawy lokalni mieszkańcy. Projekt miał więc charakter budujący lokalną tożsamość. Julia wraz z wolontariuszami przygotowała warsztaty na temat Fangora i przeprowadziła je w błędowskiej szkole (200 uczniów). Dla uczniów biorących udział w warsztatach zorganizowany też został konkurs plastyczny inspirowany twórczością Fangora. W ramach projektu bardzo profesjonalnie prowadzony był także fanpage na Facebooku, na którym pojawiały się materiały video przygotowane przez zespół projektowy. Jeden z filmów dotarł nawet do 1700 odbiorców.
BO warto Nikodem z Warszawy
Nikodem jest entuzjastą budżetu partycypacyjnego i podjął się kampanii promującą tę ideę i narzędzie. Jego projekt zmieniał wiele razy kształt i w rezultacie został częściowo przesunięty na kolejne miesiące. Nikodemowi wraz z grupą wolontariuszy udało się jesienią 2021 roku przeprowadzić warsztaty dla uczniów szkoły ponadpodstawowej na temat budżetu partycypacyjnego. Przygotował z grupą wolontariuszy także komplet materiałów promocyjnych, które będą wykorzystywane w kolejnych miesiącach. Projekt zamierza kontynuować i rozszerzać o kolejne szkoły i grupy.
Gotyckie dziedzictwo sakralne Północno-Wschodniego Mazowsza Mateusz i Stanisław z Łomży
Mateusz i Stanisław to dwójka przyjaciół zafascynowana historią i architekturą. W ramach projektu zebrali materiały o zabytkach gotyku znajdujących się na Północno-Wschodnim Mazowszu. Prowadzili stronę na Instagramie „Dotyk na Gotyk” gdzie prezentowali piękne zdjęcia architektury gotyckiej z całego regionu. Zorganizowali w Centrum Kultury Łomży także dwa otwarte spotkania z ekspertami (archeologiem i historykiem sztuki) na temat najbardziej reprezentatywnych budowli gotyckich w okolicach Łomży. Prowadzili także otwarte spacery po łomżyńskiej katedrze dla młodzieży, dzieląc się swoją pasją z rówieśnikami. Takich spacerów jesienią zorganizowali 8. W sumie działania prowadzone lokalnie dotarły do 350 mieszkańców Łomży, a poprzez Instagram do ponad 1000 osób.
Zgraj się z Kaliszem Zuzanna z Kalisza
Zuzanna zorganizowała serię warsztatów na temat Kalisza w różnych kontekstach i tożsamości kaliszan dla dzieci z lokalnych szkół podstawowych i świetlicy Caritas. Liderka chciała stworzyć przestrzeń do rozmowy o mieście i pokazać młodszym kolegom, że na miasto można spojrzeć́ z zupełnie różnych perspektyw, w bardzo wielu kontekstach, nie tylko w historycznym. Dzieci były też zaangażowane w szykowanie skrzynek geocaching, które zostaną wykorzystane w grze miejskiej, która ma odbyć się na wiosnę, jako kontynuacja projektu.
Międzypokoleniowe Mosty Kultury Ania i Maja z Łomży
Ania i Maja poprzez kulturę chciały połączyć ze sobą różne pokolenia mieszkańców Łomży. Liderki chciały pokazać, że kultura wciąż może być językiem łączącym różne grupy obywateli, w tym przede wszystkim grupy w różnym wieku. Zorganizowały szereg otwartych wydarzeń kulturalnych zapraszając seniorów oraz młodzież. Odbył się pokaz filmowy filmu „Amatorzy” w Hali Kultury. Pokaz filmu poprzedziła prelekcja poprowadzona przez wolontariuszy, a po seansie odbyła się dyskusja na temat filmu. Następnym spotkaniem był wieczorek poetycki. Po zakończeniu recytacji, odbył się wcześniej przygotowany przy współpracy z lokalną piekarnią poczęstunek. Finałem projektu był koncert muzyczny, podczas którego wspólnie zagrali uczniowie z nauczycielami. Dziewczyny mierzyły się z bardzo wieloma trudnościami związanymi z organizacją wydarzeń dla różnych grup wiekowych i to w czasie pandemii. Udało im się jednak zgromadzić prawie 200 osób.
Chichot historii Mikołaj z Warszawy
Mikołaj zainteresowany jest historią. Uruchomił własny kanał z podcastami na tematy historyczne. Udało mu się zaprosić ciekawych gości – ekspertów w swoich dziedzinach i dobrze przygotować pogłębione rozmowy. Wśród podejmowanych tematów było między innymi: odbudowa Warszawy, historia Chin i opowieść o generale Franco. Dzięki podjętej współpracy z dwoma blogami historycznymi udało mu się uzyskać 130 odbiorców. Biorąc pod uwagę, że rozmowy są pogłębione i o charakterze eksperckim, jest to dobry wynik. Działania wspierało kilku wolontariuszy, pomagając Mikołajowi przygotować grafiki, zmontować nagranie i wypromować treści.
My.lab Zosia z Przemętu
Liderka wraz z grupą wolontariuszy ze swojej szkoły prowadziła serię warsztatów chemicznych w lokalnych szkołach podstawowych z małych miejscowości. Warsztaty składały się głównie z eksperymentów chemicznych z dokładnym omówieniem reakcji. W ten sposób młodzież chciała dzielić się swoją pasją i pokazywać w praktyce naukę tego trudnego przedmiotu, który według nich jest nieodpowiedni nauczony w polskich szkołach. Nad bezpieczeństwem czuwała nauczycielka chemii ze szkoły Zosi. Prócz warsztatów dla 200 uczniów, w ramach projektu prowadzone przez wolontariuszy były pokazy chemiczne w mediach społecznościowych (Facebook, Instagram, Tik Tok).
O wolności przez wolnych - Poznajemy kardynała Wyszyńskiego i księdza Popiełuszkę Mikołaj z Głowna
Mikołaj zorganizował grę miejską przybliżającą społeczności lokalnej Głowna postać kardynała Wyszyńskiego i księdza Popiełuszki, a także koncert poezji i pieśni patriotycznych. Choć ze względu na pandemię organizacja masowych imprez była bardzo trudna, Mikołajowi udało się zgromadzić ponad 200 osób na prowadzonych wydarzeniach.
Olimpijski powrót – zajęcia dydaktyczne wyrównujące nierówności po pandemii oraz przygotowujące do konkursów przedmiotowych.
Bartosz i Stanisław z Łodzi
Bartosz i Stanisław są laureatami konkursów przedmiotowych z języka polskiego i wiedzy o społeczeństwie. W ramach swojego projektu przeprowadzili serię spotkań na temat tych dziedzin, dla uczniów łódzkich liceów, którzy ze względu na długotrwałą edukację zdalną mogą mieć problemy z opanowaniem całego materiału. Liderzy zorganizowali też cykl otwartych wykładów na temat literatury polskiej w lokalnej bibliotece. W sumie działaniami zostało objętych aż 150 osób.
Ostatni sad w mieście Julia i Zuzia z Białegostoku
Julia i Zuzia postanowiły pielęgnować lokalne tradycje i kulturę swojego regionu. W ramach projektu przeprowadziły 5 warsztatów z wyszywania makatek dla dzieci, oraz zorganizowały koncert muzyki ludowej z potańcówką w przestrzeni miasta. Ich głównym celem było zwrócenie uwagi mieszkańców na mały zaniedbany sad jabłoni, który ostał się w środku miasta i według liderek jest niewykorzystanym zasobem. Niestety ze względów formalnych potańcówka nie mogła odbyć się w samym sadzie, ale na przeciwległej ulicy. Liderkom udało się nawiązać kilka lokalnych partnerstw i poruszyć temat sadu z mieszkańcami biorącymi udział w potańcówce.
Poznaj Józefów Emilia z Józefowa
Emilia zawiązała grupę młodych aktywistów zainteresowanych pogłębianiem i upowszechnianiem wiedzy o Józefowie, w którym mieszkają. W ramach projektu przeprowadzone zostały wywiady z osobami, które miały ważny wpływ na historię miasta oraz z członkami rodzin takich osób, reportaże, oraz gromadzone materiały z archiwum miejscowości. Nagrane rozmowy były udostępnione lokalnej społeczności poprzez media społecznościowe. Reportaż o lokalnym pomniku lotnika dotarł do ponad 5,5 tys. odbiorców. Młodzież nawiązała bliskie relacje z lokalnymi instytucjami, zbudowała wiele partnerstw, a projekt ma być dalej kontynuowany.
Rozmowa od nowa Jakub z Lublina
Kuba chciał wykorzystać doświadczenie nabyte w kole debat oksfordzkich do stworzenia płaszczyzny dialogu pomiędzy młodzieżą, a seniorami. Razem z grupą wolontariuszy, nawiązał współpracę z Lubelskim Uniwersytetem Trzeciego Wieku, oraz Kołem Naukowym Debat Oksfordzkich. Zorganizowano warsztaty ze sztuki argumentacji i dobrej dyskusji oraz dwie debaty. Projekt będzie kontynuowany w kolejnych miesiącach.
W krainie "Bażantów" Aleksandra ze Strzałkowa
Ola zorganizowała szereg wydarzeń mających na celu wzmacnianie tożsamości lokalnej mieszkańców gminy Strzałkowo. W ramach projektu odbyła się projekcja filmu w domu kultury, konkurs dla dzieci szkolnych, wieczór poezji połączony z wykładem eksperta o Powstaniu Wielkopolskim oraz prelekcje w szkole ponadpodstawowej. Oli udało się połączyć zaangażowaną społecznie młodzież, przedstawicieli władzy samorządowej, mieszkańców w różnym wieku.
ZWYKLI NIEZWYKLI Zuzia i Kinga z Lublińca
Zuzia z Kingą zorganizowały serię otwartych spotkań dla młodzieży na temat wyboru dalszej edukacji i ścieżki zawodowej. Warsztaty nieodpłatnie prowadzili eksperci, których udało się liderkom nakłonić do działania. Spotkania uzupełnione zostały o kampanię społeczną w Internecie. Liderki są przekonane, że temat jest ważny i wymaga kontynuacji.