Akademia Liderów Fundacji Świętego Mikołaja powstała z myślą o młodych, zaangażowanych w różne inicjatywy osobach chętnych do tego, aby działać społecznie w swoich miejscowościach. Fundacja Świętego Mikołaja daje im wyjątkową szansę, uczy ich, jak swoje marzenia mogą zamieniać w czyny, pokazuje im, co mogą zrobić, aby poprzez swoje projekty ubogacać innych oraz jak mogą przemieniać otaczającą ich rzeczywistość. Fundacja przygotowuje w ten sposób młodych ludzi do objęcia roli liderów społecznych, a w przyszłości do angażowania się w organizację życia publicznego Polski.
W tym roku zaprosiliśmy 30 młodych, ambitnych i zaangażowanych społecznie osób na 10-dniowy obóz, tzw. szkołę letnią, która miała miejsce na przełomie lipca i sierpnia 2019 roku. Podczas inauguracji w Muzeum Powstania Warszawskiego młodzi liderzy wysłuchali wykładu Dariusza Karłowicza, a następnie odkryli, co kryją w sobie zbiory muzeum.
Szkoła letnia miała miejsce w Klasztorze Ojców Pallotynów w Kielcach. Uczestnicy Akademii Liderów uczyli się, jak samodzielnie zrealizować projekt społeczny, jak zaangażować wolontariuszy, zaprosić do współpracy lokalnych partnerów oraz jak pozyskać sponsorów, poznawali także narzędzia, za pomocą których mogą m.in. stworzyć harmonogram i budżet projektu. Warsztaty prowadzili profesjonalni tutorzy, którzy służyli uczestnikom radą i doświadczeniem. Dzięki bezpośrednim kontaktom tutorów z uczestnikami wszystkie pomysły na projekty społeczne i historyczne były na bieżąco dopracowywane i zmieniane.
Po zakończeniu szkoły letniej, w okresie wrzesień-listopad 2019 r. uczestnicy Akademii Liderów zrealizowali autorskie projekty w swoich miejscowościach. Zaangażowali w nie wielu wolontariuszy, mieszkańców oraz lokalnych partnerów. Przez cały czas realizowania projektów młodzi liderzy byli w stałym kontakcie z tutorami i pracownikami Fundacji Świętego Mikołaja. W ramach Akademii Liderów zrealizowanych zostało 25 projektów społecznych i historycznych w całej Polsce.
Ostatnim elementem Akademii Liderów Fundacji Świętego Mikołaja była szkoła zimowa, która odbyła się w Warszawie w dniach 5-7 grudnia 2019 r. W trakcie szkoły zimowej młodzi liderzy wzięli udział w pokazie filmu "Eter", a następnie w dyskusji z reżyserem Krzysztofem Zanussim. Następnego dnia prezentowali efekty swoich działań, a tutorzy przekazali im wskazówki do dalszej pracy. Młodzi liderzy wzięli także udział w spotkaniu z edukatorem Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji, podczas którego dowiedzieli się o możliwościach, jakie dają im programy dedykowane młodzieży.
Uczestnicy V edycji Akademii Liderów Fundacji Świętego Mikołaja:
Natalia Chrząszcz z Suchedniowa podjęła się zrealizowania projektu pt. "Niezwyciężony w twórczości - Gustaw Herling-Grudziński". Swoje działania skierowała do mieszkańców Suchedniowa i okolic, gdzie Herling-Grudziński się wychowywał. W ramach projektu odbyły się "żywe lekcje historii" przeprowadzone w szkołach, wycieczka szlakiem Gustawa Herlinga-Grudzińskiego, wystawa o życiu i twórczości pisarza oraz spotkanie podsumowujące projekt, na które zaproszona została cała społeczność Suchedniowa.
Joanna Zebzda i Karolina Paszek z Nowej Sarzyny zrealizowały projekt pt. "MÓW BEZ SŁÓW", który miał na celu edukowanie młodych ludzi o kulturze osób głuchych oraz przybliżenie im podstaw języka migowego. Karolina i Asia przeprowadziły 20 spotkań warsztatowych w szkołach podstawowych i konkurs plastyczny. "Pragniemy, by ludzie potrafili otwierać się na innych i doceniać siebie nawzajem" - mówią liderki. Obie planują rozwijać dalej swoją wiedzę na temat kultury głuchych, a otrzymane stypendium w ramach Akademii Liderów przeznaczają na zaawansowany kurs języka migowego.
Miłosz Rogalski i Bartosz Szałecki ze Słupcy zrealizowali projekt pt. „80-ta rocznica wybuchu II wojny światowej- nie zapomnimy!”. Celem projektu było zwiększenie wiedzy młodych ludzi na temat II wojny światowej oraz pokazanie im na nowo wartości takich jak patriotyzm, odwaga, braterstwo i uczciwość. W ramach projektu odbyły się m.in. pokaz filmów wojennych, przedstawienie teatralne i konkurs wiedzy o II wojnie światowej.
Maja Klajewska ze Słupcy zrealizowała projekt pt. „S(z)amarzewo - wielka mała wieś, zabór przerwał więź”. Maja chciała przypomnieć historię wsi Samarzewo, która w trakcie zaborów została podzielona na dwie części - Samarzewo (zabór rosyjski) i Szamarzewo (zabór pruski). W ramach projektu akademistka zorganizowała młodzieżową wycieczkę rowerową do Samarzewa, wykłady dwóch ekspertów od historii lokalnej, wystawę zdjęć i starych map, na których została uwieczniona wieś, warsztaty w szkole podstawowej o historii Samarzewa, a także wspólnie z mieszkańcami zasadziła pamiątkowy dąb i poprowadziła finałowe wydarzenie w Słupeckim Domu Kultury, gdzie odbyło się podsumowanie, wręczenie nagród w konkursie plastycznym i koncert.
Aleksandra Brzoska z Pamiątkowa zrealizowała projekt pt. "Granie w sprzątanie". Ola chciała pokazać mieszkańcom swojej miejscowości, jak ważne jest dbanie o środowisko naturalne oraz zaangażować ich do podejmowania aktywności w celu oczyszczenia najbliższych okolic. W ramach projektu odbyła się gra, która polegała na uzbieraniu jak największej ilości śmieci i udokumentowaniu tego poprzez zdjęcia. Wspólnie uczestnicy projektu prowadzonego przez Olę zebrali odpady o łącznej wadze 3375 kg. Oli udało się zaangażować w organizację akcji prawie wszystkich istotnych aktorów życia publicznego ze swojej gminy w tym nadleśnictwo, 4 sołectwa, lokalne szkoły, Ochotniczą Straż Pożarną, ośrodki sportowe, restauracje, lokalne media i przedsiębiorstwa. Nagrodą w konkursie na sprzątnięcie największej ilości śmieci był laptop ufundowany przez lokalnych sponsorów przedsięwzięcia, a akcja zakończyła się piknikiem na boisku, gdzie serwowano drożdżówki i herbatę. Dodatkowo Ola prowadziła stronę na Facebooku o tematyce środowiskowej i udało jej się zgromadzić aż 1800 odbiorców.
Daria Morawietz z Raciborza zrealizowała projekt pt. "Razem zyskamy więcej". Daria postanowiła zintegrować uczniów ze swojego liceum oraz z zespołu szkół specjalnych. Obie szkoły mieszczą się na tej samej ulicy w Raciborzu, a uczniowie do tej pory byli dla siebie anonimowi. Daria przeprowadziła szereg wspólnych przedsięwzięć uczniów z obu szkół i zaangażowała do ich realizacji kolegów ze szkoły. Uczniowie obu szkół wspólnie brali udział w warsztatach kulinarnych, plastycznych, przygotowywali świąteczne stroiki, które zostały sprzedane, aby za zebrane środki zorganizować bal karnawałowy w szkole specjalnej. Dzięki działaniom Darii wolontariusze z jej szkoły zaczęli odwiedzać niepełnosprawnych kolegów, prowadząc dla nich zajęcia i korepetycje, rodzice ze szkoły dla dzieci pełnosprawnych i niepełnosprawnych poznali się i podjęli pierwsze wspólne przedsięwzięcia. Daria w rezultacie zapoczątkowała dużą zmianę w swojej miejscowości.
Julia Sobieraj z Choszczna zrealizowała projekt pt. "Podaj pomocną dłoń - powiedz stop przemocy!".Julia chciała pokazać swoim rówieśnikom, czym jest przemoc rówieśnicza i jak sobie z nią radzić. Zorganizowała warsztaty w swoim liceum, w ramach których chciała nakłonić do refleksji nad tematem przemocy swoich rówieśników. Do pomocy w prowadzeniu warsztatów zaprosiła szkolnego pedagoga, który czuwał nad przebiegiem warsztatów od strony merytorycznej oraz emocjami uczestników. Warsztaty wypadły bardzo dobrze. Julia planuje dalej przeciwdziałać przemocy rówieśniczej i podjąć się kolejnych działań w przyszłości.
Jakub Jagielski z Kątów Wrocławskich zrealizował projekt pt. "Podwórkowa Akademia czyli tak się bawili nasi dziadkowie". Projekt Kuby miał międzypokoleniowy charakter. Kuba zorganizował imprezę plenerową poświęconą wspólnej zabawie dzieci, młodzieży i seniorów z domu pomocy społecznej w Borzygniewie. Inspiracją do podjętych działań były zabawy dziadków młodych organizatorów takie jak wyścig kapsli, gra w gumę lub w klasy czy plecenie wianków. Kuba wspaniale skoordynował działania młodych wolontariuszy, radził sobie ze złożonym programem wydarzenia i działał w sytuacjach kryzysowych.
Alicja Finger i Gabriela Paulińska z Ostrowa Wielkopolskiego zrealizowały projekt pt. "#WielkieKobiety". Projekt miał na celu przybliżenie młodym ludziom sylwetek wybitnych kobiet, które miały wpływ na rozwój i zmiany w Polsce. W ramach projektu dziewczyny zorganizowały w swojej szkole oraz w okolicznym hospicjum wykład i koncert najsłynniejszych piosenek polskich artystek. Prócz tego przeprowadziły grę szkolną dotyczącą wiedzy o wybitnych Polkach i konkurs plastyczny. Prowadziły również profil na Facebooku, gdzie prezentowały najważniejsze dokonania Polek.
Teresa Krupska z Grodziska Wielkopolskiego zrealizowała projekt pt. "Nieznani bohaterowie - mieszkańcy Grodziska Mazowieckiego”. Projekt Teresy miał na celu przywrócenie i wzbogacenie pamięci o Stanisławie Olszewskim - który w trakcie II wojny światowej wstąpił do niemieckiej tajnej policji, pracując jednocześnie dla Armii Krajowej. Teresa zorganizowała pokaz filmu "Ryngraf". W ramach projektu odbyła się również debata pt. "Zdrajca czy bohater" oraz konkurs plastyczny na wizerunek Olszewskiego, który nie doczekał się do tej pory pomnika. Teresa z odwagą poruszyła trudny temat, zapraszając do udziału w projekcie wybitnych specjalistów.
Mateusz Drabik z Radomia zrealizował projekt pt. „Zagrajmy to razem! - wspólne muzykowanie”. Projekt Mateusza miał na celu integrację rówieśników przy wspólnej nauce gry na instrumentach, a także uwrażliwienie na muzykę. Mateusz zorganizował serię internetowych warsztatów z zakresu nauki gry na gitarze. W przyszłości chciałby swoje działania przenieść do świata rzeczywistego i zorganizować muzyczne warsztaty w swojej szkole - technikum elektronicznym, w którym według niego brakuje zajęć z zakresu kultury czy sztuki.
Wiktoria Prokocka z Myślenic zrealizowała projekt pt. "Not an exit". Wiktoria jest obecnie na stypendium w Cambridge, gdzie w ramach Akademii Liderów zrealizowała projekt skierowany do młodej Polonii w Wielkiej Brytanii. Miał on na celu promowanie powrotu młodych Polaków do ojczyzny. Wiktoria zorganizowała spotkania w 6 polskich szkołach w Londynie na temat możliwości rozwoju i pracy w Polsce. Wiktoria prowadziła ewaluację wśród uczestników biorących udział w warsztatach. Z 13% do 53% wzrosło zainteresowanie uczestników powrotem do Polski dzięki udziałowi w warsztatach.
Julia Rudecka z Katowic zrealizowała projekt pt. "Upcyclingowy Escape Room". Julia chciała poruszyć w swojej szkole temat ochrony środowiska naturalnego. Została liderką akcji skonstruowania escape room - interaktywnego, pełnego ekologicznych zagadek, eksperymentów i zadań pomieszczenia. Wymyślenie i wybudowanie wszystkich elementów potrzebnych do skonstruowania escape roomu pochłonęło masę czasu. Do tej pory konstrukcja wykorzystana została w szkole Julii w Katowicach. W kolejnych miesiącach Julia planuje przewozić konstrukcje do kolejnych szkół, bibliotek publicznych i innych miejsc, w których będą mogły wziąć udział kolejne młode osoby.
Małgorzata Brzęczka z Poręby zrealizowała projekt pt. "Wystawa historii miasta Poręba”. Małgosia postawiła sobie za cel wzmocnienie lokalnej tożsamości mieszkańców w swojej miejscowości - Poręby w województwie śląskim. Wspólnie z kolegami zbierała od mieszkańców pamiątki związane z Porębą, a następnie stworzyła ogólnodostępną wystawę historyczną związaną z regionem. Uzupełnieniem wystawy były przeprowadzone przez nią i jej zespół wolontariuszy warsztaty w lokalnych szkołach. Wystawa odbyła się najpierw w Miejskim Ośrodku Kultury, a następnie w 2 lokalnych szkołach. Główną atrakcją wystawy była makieta wytaczarko-frezarki, która pochodzi z dawnej Fabryki Urządzeń Mechanicznych z Poręby. Fabryka w przeszłości była najprężniej działającym ośrodkiem produkcji maszyn w Polsce.
Krystian Piecychna z Pułtuska zrealizował projekt pt. "Świadomy Obywatel". Celem projektu Krystiana było zwiększenie świadomości młodzieży na temat życia obywatelskiego w Polsce, procesu demokratycznego, konstruktywnej dyskusji, a także mediów i krytycznego czytania wiadomości prasowych. Krystian zaplanował szereg wykładów oraz warsztatów skierowanych do młodzieży uczącej się w Pułtusku. W sumie w jego zajęciach wzięło udział 200 uczniów. Krystian prowadził je osobiście przy współpracy wolontariuszy. Dodatkowo prowadził przez czas trwania projektu fanpage na Facebooku.
Laura Kruk z Rucianego-Nidy zrealizowała projekt pt. "Sękacz - tradycja Warmii i Mazur". Poprzez swój projekt Laura chciała przypomnieć mieszkańcom Rucianego-Nidy i okolic lokalną tradycję pieczenia sękaczy. Jej celem było, aby jej rówieśnicy poznali smak sękacza, jego historię, oraz nauczyli się go wypiekać. Ze względu na trudności z pozyskaniem fundatorów na zakup tradycyjnego pieca potrzebnego do wypieku sękacza Laura postanowiła samodzielnie go wybudować. Do pomocy zaangażowała lokalnych rzemieślników, którzy zbudowali piec. W trakcie trwania projektu udało jej się przeprowadzić jedno spotkanie z wypiekiem sękacza. Na spotkanie prócz mieszkańców wsi Mojtyny zaproszona została ekspertka od historii i tradycji sękacza na Warmii i Mazurach. Laura ma już plan jak wykorzystać zarówno wybudowany piec jak i uaktywniony potencjał lokalnej społeczności w przyszłości.
Wiktoria Pawlak z Janowca Wielkopolskiego zrealizowała projekt pt. „PRZED SIĘ BIORĘ”. Wiktoria zorganizowała w Poznaniu konferencję młodzieżową na temat przedsiębiorczości i aktywizmu. Chciała pokazać rówieśnikom, szczególnie z mniejszych miejscowości jak wiele jest możliwości rozwoju, nauki, przestrzeni angażowania się w wolontariat, korzystania ze stypendiów i programów grantowych. Wśród prelegentów byli młodzi aktywiści, uczestnicy różnych programów rozwojowych, którzy dzielili się swoim doświadczeniem. W konferencji wzięła udział także przedstawiciel ambasady USA w Polsce, która zaproponowała objęcie patronatem kolejnych wydarzeń realizowanych przez Wiktorię dla rówieśników.
Julia Stawska i Marcelina Czaja z Wrześni zrealizowały projekt pt. "Wrzosowa Sztafeta Pokoleń", w ramach którego zorganizowały międzypokoleniową grę terenową. Gra miała na celu integrację międzypokoleniową oraz zwiększenie świadomości ekologicznej i wiedzy przyrodniczej. Dziewczyny pierwotnie chciały, aby dzięki ich działaniom powstał we Wrześni pierwszy ogród sąsiedzki - miejsce, w którym mieszkańcy mogliby wspólnie uprawiać kwiaty i warzywa, a także mieć przestrzeń do spotkania. Realizację tego działania planują na wiosnę 2020 roku.
Aleksandra Just z Lublińca zrealizowała projekt pt. "Rozmawiamy bez granic". Ola zorganizowała cykl debat historycznych i społecznych, w których wzięli udział uczniowie z lublińskich szkół i seniorzy z Uniwersytetu Trzeciego Wieku. Podczas debat poruszali aktualne tematy m.in. strajku klimatycznego, aktywizmu młodzieżowego i języka śląskiego. Prócz debat Ola zorganizowała dla uczestników warsztaty i wykłady ekspertów na temat debatowania, erystyki, wystąpień publicznych, mowy nienawiści i tzw. hejtu. Oli udało się zaprosić aż 11 prelegentów (w tym najlepszych debatantów z całej Polski) i pozyskać 7 lokalnych sponsorów. Dzięki projektowi udało się stworzyć przestrzeń do integracji uczniów z różnych szkół, młodzieży i seniorów z Uniwersytetu Trzeciego Wieku. Dzięki projektowi udało się też oderwać od urządzeń cyfrowych wiele młodych osób, które same zwróciły uwagę, że debaty mogą być dużo ciekawsze niż samotne spędzanie czasu przed ekranem.
Kamila Borowy z Sanoka zrealizowała projekt pt. „BEZ TYTUŁU. SPOSÓB NA NOWĄ RZECZYWISTOŚĆ”. Kamila rozkręciła wolontariat młodzieżowy w Sanoku, angażując i przewodząc w 3 wybranych działaniach społecznych realizowanych w Sanoku na jesieni 2019 r. Ściśle współpracowała z Urzędem Miejskim w Sanoku. Dzięki jej zaangażowaniu odbył się piknik ekologiczny, impreza wymiany używanych ubrań i zabawy andrzejkowe dla seniorów. Kamila ma bardzo bogate plany dalszego aktywnego działania na rzecz umacniania więzi w Sanoku i angażowania młodzieży w swoim mieście. Powołany przez nią zespół wolontariuszy jest trwałym podmiotem, który będzie w przyszłości zmieniał Sanok.
Dominika Wierzbicka i Tymon Jurczak z Mińska Mazowieckiego zrealizowali projekt pt. „Jak zmienić swój świat? Aktywizm w skali lokalnej”. Dominika i Tymon od lat zaangażowani są w działania społeczne na terenie Mińska Mazowieckiego, gdzie oboje mieszkają. W ramach projektu zorganizowali cykl spotkań i warsztatów dla młodzieży na temat młodzieżowego aktywizmu lokalnego. Ich celem było zachęcenie młodych ludzi do działania na rzecz innych oraz angażowanie się w sprawy Mińska Mazowieckiego, w którym mieszkają. Zorganizowali 7 spotkań w lokalnych liceach, otwarty dzień inspiracji, podczas którego można było posłuchać doświadczonych działaczy społecznych i dowiedzieć się jak zostać lokalnym wolontariuszem.
Julia Wolińska z Olsztyna zrealizowała projekt pt. "Centrum Pozaszkolnej Edukacji". Julia postanowiła stworzyć miejsce, w którym spotykać i wspólnie uczyć może się młodzież ucząca się w ramach edukacji domowej. Jako miejsce spotkań wybrała Dom Rozwoju w Olsztynie. Wspólnie z rówieśnikami organizowała spotkania filozoficzne, malarskie, konwersatoria w języku angielskim i spotkania filmowe. Prócz tematycznych spotkań wspólnych w Domu Rozwoju odbywały się także kameralne nieodpłatne korepetycje oparte na zasadzie samopomocy rówieśniczej.
Angelika Cyranek z Puław zrealizowała projekt pt. "Effatha - otwórz się na radość!", w ramach którego zorganizowała w Puławach cykl spotkań dla uczniów 9 szkół ponadpodstawowych. Warsztaty dotyczyły samoakceptacji i przeciwdziałania depresji, roli kobiet i mężczyzn we współczesności, a także radości w codziennym życiu. Dodatkowo odbyły się dwa koncerty muzyki chrześcijańskiej, a w jednej z lokalnych parafii nocne czuwanie dla młodzieży. W projekcie wzięło udział w sumie 7 000 osób. Angelika współpracowała z dwoma parafiami i zespołem ds. ewangelizacji Archidiecezji Lubelskiej. W ramach projektu udało jej się pozyskać wielu sponsorów i zintegrować działania wielu podmiotów: parafii, szkół, artystów.
Julita Maciejewska z Kalisza zrealizowała projekt pt. "NO PROBLEM”, poprzez który chciała pokazać swoim rówieśnikom, że można i warto komunikować się bez agresji. Podczas zorganizowanych warsztatów licealiści rozmawiali o konstruktywnej krytyce, cyberprzemocy, hejcie i tym jak na niego reagować. Udało im się przeprowadzić także debatę oksfordzką, podczas której ćwiczyli kompetencje komunikacyjne. W końcu podczas ostatniego warsztatu poruszyli temat zaangażowania obywatelskiego i wolontariatu. To bardzo dobre połączenie tematów, ponieważ przecież to właśnie charytatywne działanie na rzecz innych najmocniej buduje więzi i zaufanie społeczne, a więc jest najlepszą propozycją profilaktyki agresji.
Paweł Żelazny z Miedzianej Góry zrealizował projekt pt. „Świadomi Młodzi”. Celem projektu było zwiększanie partycypacji młodych osób z województwa świętokrzyskiego w życiu publicznym, a także promowanie inicjatyw młodzieżowych. W ramach projektu Paweł razem z zespołem zorganizował szereg debat w Miedzianej Górze, Kielcach, Sandomierzu i Chmielniku. Debaty dotyczyły tego, jakiej Polski chcą młodzi oraz tego, dlaczego ich działalność społeczna jest tak ważna. Pawłowi i jego wolontariuszom udało się stworzyć przestrzeń komunikacji młodych na ważne tematy dotyczące kwestii publicznych i współtworzenia społeczeństwa obywatelskiego.