O radości czyli dlaczego Polacy pomagają. Badania IMAS i Fundacji Świętego Mikołaja

Co sprawia, że chcemy pomagać potrzebującym? Dlaczego okres przedświąteczny szczególnie sprzyja działaniom charytatywnym? Dzięki współpracy z IMAS International mieliśmy okazję zadać te pytania reprezentatywnej grupie respondentów i zbadać motywacje i mechanizmy kryjące się za pomaganiem.

Okres Świąt Bożego Narodzenia to szczególny czas dzielenia się dobrem z innymi. Z okazji zbliżającego się Dnia Świętego Mikołaja Fundacja Świętego Mikołaja przeprowadziła kolejny raz badanie „Co motywuje Polaków do dobroczynności”. Okazuje się, że co trzeci Polak pomaga ze względu na płynącą z tego radość.

Z otrzymanych wyników jasno wynika, że bożonarodzeniowa atmosfera w sposób wyjątkowy sprzyja dobroczynności. W sumie ponad 62% Polaków Święta Bożego Narodzenia motywują do pomagania.

poczowka Kokoryn swieta 2022 ScaleWidthWzEwMDBd

Jak pomagamy w grudniu? Przede wszystkim przekazujemy darowizny na ważne dla siebie cele, a wśród nich m.in. na pomoc osobom chorym, wsparcie dzieci w trudnej sytuacji czy zwierzęta (27,8%) i kupujemy produkty, z których część dochodu przeznaczona jest na cele charytatywne (27,3%). Ponad 13% uczestników badania bierze udział w akcji charytatywnej prowadzonej przez znane im organizacje. Natomiast 10% badanych kupuje świąteczny prezent dla osób w potrzebie. W pozostałych aktywnościach wymieniono uczestnictwo w akcji charytatywnej zorganizowanej w miejscu pracy (7,9%), poświęcenie wolnego czasu na działalność charytatywną lub wolontariat (5,6%) oraz założenie zbiórki w mediach społecznościowych (3%). Niestety aż 37,3% Polaków stwierdziło, że Święta wcale nie motywują ich do dobroczynności.

To co istotne i co może być najlepszym motywatorem do dzielenia się z innymi to radość i satysfakcja! Co trzeci Polak decyduje się na wspieranie innych przede wszystkim właśnie ze względu na poczucie satysfakcji i płynącej z tego radości (31%). Znaczna część respondentów czuje się w obowiązku wyciągnięcia pomocnej dłoni do potrzebujących (29,1%). To ważna motywacja odnosząca się do norm moralnych. Również kwestie wychowania w znaczący sposób wpływają na decyzję o przekazaniu pomocy – tak określiło 29% badanych. Nadzieja na powracające dobro i otrzymanie pomocy w potrzebie motywuje do działań prawie 29% Polaków. Również przekonania religijne stanowią impuls do spełnienia dobrych uczynków (8,4%).

Dlaczego pomagamy w okresie przedświątecznym?

Uczestnicy badania zadeklarowali, iż najczęściej działają spontanicznie, w wyniku prowadzonych kampanii społecznych lub apeli o wsparcie (33,4%). Dla 13,3% osób okres świąt stanowi najlepszy czas, by zmobilizować się do działalności charytatywnej. Również ważne, okazjonalne wydarzenia, takie jak uroczystości rodzinne czy urodziny inspirują do działań (13%). Tylko 13 % Polaków przyznało, że pomagają potrzebującym systematycznie przez cały rok.

Grudzień to miesiąc, kiedy nasi darczyńcy są wyjątkowo hojni i aktywni, w czym zapewne największe zasługi ma nasz nieoceniony patron. Staramy się jednak przypominać, że Fundacja Świętego Mikołaja pomaga przez cały rok, a nasze programy obliczone są na długofalową i kompleksową pomoc. Regularne darowizny to dla nas fundament długofalowej, a więc najskuteczniejszej pomocy – programów stypendialnych, edukacyjnych czy programu pomocy psychologicznej, które wymagają długiej perspektywy czasowej. Staramy się utrwalać tę wiedzę i apelować o to, żeby impuls często nazywany odruchem serca, owocował również zdroworozsądkową decyzją o tym, jaka pomoc sprawdza się najlepiej. Wytrwałość i konsekwencja w pomaganiu często wygrywają nawet z najbardziej imponującymi, pojedynczymi gestami hojności” – mówi Daniel Wardziński, fundraiser i specjalista ds. kontaktu z darczyńcami Fundacji Świętego Mikołaja.

Fundacja Świętego Mikołaja zajmuje się pomocą dzieciom i młodzieży w potrzebie od 25 lat. Prowadzi m.in. program Stypendia Świętego Mikołaja (w tym roku dla 341 dzieci), pomaga dzieciom z Ukrainy w Polsce, prowadzi Świetlicę Świętego Mikołaja w Iwano-Frankiwsku i Uniwersytet Dziecięcy w syryjskim Aleppo. Jej dewizą jest „rozumieć i pomagać”. Od 25 lat promuje w Polsce postawy dobroczynności i solidarności, oraz przekonuje, że Święty Mikołaj to patron pomagania, a nie kupowania.

*Badanie zostało przeprowadzone metodą ankiety internetowej CAWI dla Fundacji Świętego Mikołaja przez IMAS International (imas.pl) w dniach 10-15 listopada 2023 roku, a próbie 1007 dorosłych Polaków w wieku od 18 do 74 lat.

Nie zapominaj o dzieciach w potrzebie i przekaż darowiznę Niezapominajkę

Topic Page 5
Przekazuję cegiełkę na pomoc dzieciom w wysokości:
60
Topic Page 5 v2
Przekazuję cegiełkę na pomoc dzieciom w wysokości:
40
Topic Page 5 v3
Przekazuję cegiełkę na pomoc dzieciom w wysokości:
200
Topic Page 6
Chcę podarować darowiznę na pomoc dzieciom, w kwocie którą wpisuję poniżej:
Operator płatności - Przelewy24 Operator płatności - PayPal
Przyjaciele Fundacji Świętego Mikołaja:
darczyncy indywidualni v2
logo Mikolaj
Radio357 logo kontra
LOGO M
MHP logoty dobry
ikea v2
PLD LOGO COLOR3x
pobrane
polska pomoc logo
Pepco logo RGB TAB
Logo OMEGA Pilzno v2
logo GrupoLAR v2
bialy prostokat v2
pepco AT
logoFDNT.png
fondation de france 1
logo pve dobra energia kwadrat cmyk
accenture logo
orange
tvp info male
PLAY S
T logo carrier surface rgb n
logo Heyah BK
Gazeta Kongresy logo
logotypyplusipolsat 1
Active citizens fund4x
2
AMS RED
promark serwis R
islogo
sks
HSBC logo
logo IG
logo 2
muzeum powstania warszawskiego
LOGOTYPY POWER v2
NIW PROO v2
logotypMSZ A kolor
Logo full kolor RGB
Active citizens fund4x v2
dar serca wersja podstawowa v2
Fundacja ARP rgb
frse v2
LOGO LIBRUS poziome duze v2
OCEN.logotyp na www
KMS logoOpt
kantar
Logo white JPEG TAK
widoczni logo
CF BLUE v2
77production v3
zpapieru 01
aria logo1
logovgi
librus logo
bos bank
bos fundacja
komitet pomocy dzieciom polskim
dyrektor szkoly winieta
Brewa logotyp
Filia czarny 300
literatura logo
logo Mamy Spiewamy
IMAS Logo 884 456px
3.2 CA Together supported by CA Foundation Logo
logo majewski v2
Polskie radio logo
Program 3 PR
logo radio new
logo PRK
logo radio lublin
logo radio lodz
Logo Polskie Radio Olsztyn
111 154741892710
pik
logo radio rzeszow
Radio Szczecin logotyp
logo v2
banner kampus
radio centrum logo czarne 01
logo muzyczne radio
Logo telezlom
Eyzee logo red black v2
logo euforma
81746010 1029034474118597 553683909372542976 o
positive red Wyjatkowy Prezent
SDA Znak Podstawowy
NAFTOR LOGO ZBIORNIK KOLOR
logo PAYTEL
logo
wprost logo bez obrysu rgb
SPAR H RGB 2
PLD LOGO COLOR3x v2
ursa
zielona sowa
gadzety reklamowe logo main 1 1
logo v3
redgetechblack
logo black sm
nwg logo2x
STABILO Logo 2019 RGB
TWB logo v2
PIB logo pion
STORCK Logo ab25mm RGB PM logo
logologo
insignis logo nowe final
thisisbio
pobrane v2
Pekao Fundacja Pole Ochronne CMYK 1
unum logo
JDP Logo v2
flow logo turkusowe tlo
prevoir
bosch v2
SONNEDIX COL RGB
Fundacja BNPP BL Q
allegro logo
MUFU
NCK logo poziom kolor RGB
JBL 3300x2550pix color22
novonordisk
LOTOS logo fundacja
logo GrupoLAR
logo rpm basic
CDP SA Logo Horizontal Black RGB
ZENTIVA LOGO