Grunt to rodzina - pomoc dla rodzinnych domów dziecka (2004-2013)

Program "Grunt to rodzina" prowadziliśmy w latach 2004-2013. Naszym celem było propagowanie idei rodzicielstwa zastępczego oraz przełamywanie stereotypów i barier, które utrudniają powstawanie nowych placówek tego typu. Chcieliśmy też wesprzeć rodziców zastępczych w trudzie wychowania i kształcenia dzieci, przyjętych do ich rodziny. Stworzyliśmy dla nich Fundusz Edukacyjny, z którego finansowaliśmy konkretne projekty edukacyjne dla dzieci.

1280 rdd plakat 2006 kopia
Autorem ilustracji w kampanii jest polski malarz Krzysztof Kokoryn. Projekty graficzne wykonali: Maciej Masłowski i Wojciech Gawryła.

Od 2004 r. w grudniu każdego roku prowadziliśmy ogólnopolską kampanię społeczną, wykorzystując wszelkie media i nośniki reklamowe do promowania rodzinnych form opieki zastępczej nad dzieckiem. Podczas kampanii pozyskiwaliśmy także środki finansowe, które przekazywaliśmy, w postaci dotacji, na konkretne przedsięwzięcia rehabilitacyjne i edukacyjne dla dzieci z rodzinnych domów dziecka. Projekty te były finansowane w ramach konkursu Funduszu Edukacyjnego.

Wszystkie media biorące udział w kampanii udostępniały przestrzeń reklamową bez opłaty. Partnerem projektu przez 5 lat był Program 3 Polskiego Radia.

Plakaty corocznych kampanii na rzecz rodzinnych domów dziecka
ilustracje: Krzysztof Kokoryn, projekty graficzne: Maciej Masłowski, Wojciech Gawryła

Badania 
Pierwsza kampania została poprzedzona gruntowną analizą potrzeb edukacyjnych w rodzinnych domach dziecka z całej Polski. Dzięki pomocy Instytutu Badawczego MillwardBrown sprawdziliśmy, w jakim wieku są dzieci, jak się uczą, czy chcą się uczyć dalej i w jaki sposób można im w tym pomóc. Wyniki badań nie były optymistyczne, co było jednym z powodów, dla których rozpoczęliśmy prowadzić kampanię i Fundusz Edukacyjny.

W 2008 r. postanowiliśmy powtórzyć badania. Wyniki ich ukazały, iż osoby prowadzące rodzinne domy dziecka oceniali, że 76% dzieci trafiających do rodzinnych domów dziecka ma niższe szanse edukacyjne niż ich rówieśnicy. Wg opiekunów głównymi przyczynami tego zjawiska są: opóźnienia rozwojowe, opóźnienia edukacyjne oraz zaniżona samoocena.  

W listopadzie 2011 r. po raz kolejny powtórzyliśmy badania. Okazały się nieco bardziej optymistyczne, ponieważ 58% opiekunów uważa, że dzieci z rodzinnych domów dziecka mają niższe szanse edukacyjne od ich rówieśników. Głównymi przyczynami, które powodują niższe szanse dzieci (możliwość wyborku 1 wiodącego wskazania) są: opóźnienia rozwojowe (65% dzieci) i opóźnienia edukacyjne (14%), a na zajęcia wyrównujące te różnice brakuje pieniędzy. Wychowankowie mają też bardzo często zaniżoną samoocenę (11%), co negatywnie wpływa na funkcjonowanie wśród rówieśników. Wiele dzieci ma zaburzenia mowy, FAS – alkoholowy zespół płodowy oraz problemy natury psychologicznej, mają również problemy z czytaniem i podstawowymi działaniami matematycznymi. Aż 36% opiekunów wskazuje problem niedoboru środków finansowych na dodatkową naukę dla dzieci.

Raporty z badań są dostępne w sekcji "Sprawozdania i raporty"


Działanie Funduszu Edukacyjnego
W ramach Funduszu Edukacyjnego przez ponad 9 lat pomagaliśmy dzieciom z rodzinnych domów dziecka i rodzin zastępczych. Przekazaliśmy na ich rzecz 6,1 mln zł. Sfinansowaliśmy ponad 1000 przedsięwzięć edukacyjnych, w tym m.in. korepetycje, zajęcia językowe, rehabilitacje, zajęcia terapeutyczne, wyjazdy edukacyjne, komputery i podręczniki.

Zrealizowane projekty dla rodzinnych domów dziecka

Chcesz dołączyć do Klubu Świętego Mikołaja? ❤

Jednorazowo
Co miesiąc
lato 3 1
Chcę i wpłacam cegiełkę na pomoc dziecku w potrzebie w wysokości
20 zł
Chcę i wpłacam cegiełkę na pomoc dziecku w potrzebie w wysokości
50 zł
Chcę i wpłacam cegiełkę na pomoc dziecku w potrzebie w wysokości
100 zł
Chcę i wpłacam cegiełkę na pomoc dziecku w potrzebie w wysokości
Operator płatności - Przelewy24
Przyjaciele Fundacji Świętego Mikołaja:
darczyncy indywidualni v2
Program 3 PR
dar serca wersja podstawowa
NIW PROO v2
LOGOTYPY POWER v2
Fundacja ARP rgb v2
logotypMSZ A kolor
logo IG
islogo
tvp info male
orange
Lapka 34
PLAY S
LogoTM
PLUS logo nowe2010
Wargacka Sonia Colouredlogo 07
T Logo bez Sloganu B+M 1
2
muzeum powstania warszawskiego
dar serca wersja podstawowa v2
Fundacja ARP rgb
frse v2
LOGO LIBRUS poziome duze v2
OCEN.logotyp na www
bialy prostokat v2
sks
promark serwis R
KMS logoOpt
logo sage
accenture logo
AMS RED
kantar
Logo white JPEG TAK
widoczni logo
IKEA
C F logo
77production v3
zpapieru 01
aria logo1
logovgi
bos bank
bos fundacja
komitet pomocy dzieciom polskim
Brewa logotyp
Filia czarny 300
literatura logo
IMAS Logo 884 456px
3.2 CA Together supported by CA Foundation Logo
zabawki STORMER logo
logo majewski v2
dyrektor szkoly winieta
Polskie radio logo
logo radio lodz
Logo Polskie Radio Olsztyn
pik
logo radio lublin
logo radio rzeszow
111 154741892710
logo radio new
logo v2
logo PRK
Radio Szczecin logotyp
banner kampus
radio centrum logo czarne 01
logo muzyczne radio