Grunt to rodzina - pomoc dla rodzinnych domów dziecka (2004-2013)

Program "Grunt to rodzina" prowadziliśmy w latach 2004-2013. Naszym celem było propagowanie idei rodzicielstwa zastępczego oraz przełamywanie stereotypów i barier, które utrudniają powstawanie nowych placówek tego typu. Chcieliśmy też wesprzeć rodziców zastępczych w trudzie wychowania i kształcenia dzieci, przyjętych do ich rodziny. Stworzyliśmy dla nich Fundusz Edukacyjny, z którego finansowaliśmy konkretne projekty edukacyjne dla dzieci.

1280 rdd plakat 2006 kopia
Autorem ilustracji w kampanii jest polski malarz Krzysztof Kokoryn. Projekty graficzne wykonali: Maciej Masłowski i Wojciech Gawryła.

Od 2004 r. w grudniu każdego roku prowadziliśmy ogólnopolską kampanię społeczną, wykorzystując wszelkie media i nośniki reklamowe do promowania rodzinnych form opieki zastępczej nad dzieckiem. Podczas kampanii pozyskiwaliśmy także środki finansowe, które przekazywaliśmy, w postaci dotacji, na konkretne przedsięwzięcia rehabilitacyjne i edukacyjne dla dzieci z rodzinnych domów dziecka. Projekty te były finansowane w ramach konkursu Funduszu Edukacyjnego.

Wszystkie media biorące udział w kampanii udostępniały przestrzeń reklamową bez opłaty. Partnerem projektu przez 5 lat był Program 3 Polskiego Radia.

Plakaty corocznych kampanii na rzecz rodzinnych domów dziecka
ilustracje: Krzysztof Kokoryn, projekty graficzne: Maciej Masłowski, Wojciech Gawryła

RDD2004

RDD2005

RDD2006

RDD2007 v2

RDD2011 v2

RDD2012

Badania 
Pierwsza kampania została poprzedzona gruntowną analizą potrzeb edukacyjnych w rodzinnych domach dziecka z całej Polski. Dzięki pomocy Instytutu Badawczego MillwardBrown sprawdziliśmy, w jakim wieku są dzieci, jak się uczą, czy chcą się uczyć dalej i w jaki sposób można im w tym pomóc. Wyniki badań nie były optymistyczne, co było jednym z powodów, dla których rozpoczęliśmy prowadzić kampanię i Fundusz Edukacyjny.

W 2008 r. postanowiliśmy powtórzyć badania. Wyniki ich ukazały, iż osoby prowadzące rodzinne domy dziecka oceniali, że 76% dzieci trafiających do rodzinnych domów dziecka ma niższe szanse edukacyjne niż ich rówieśnicy. Wg opiekunów głównymi przyczynami tego zjawiska są: opóźnienia rozwojowe, opóźnienia edukacyjne oraz zaniżona samoocena.  

W listopadzie 2011 r. po raz kolejny powtórzyliśmy badania. Okazały się nieco bardziej optymistyczne, ponieważ 58% opiekunów uważa, że dzieci z rodzinnych domów dziecka mają niższe szanse edukacyjne od ich rówieśników. Głównymi przyczynami, które powodują niższe szanse dzieci (możliwość wyborku 1 wiodącego wskazania) są: opóźnienia rozwojowe (65% dzieci) i opóźnienia edukacyjne (14%), a na zajęcia wyrównujące te różnice brakuje pieniędzy. Wychowankowie mają też bardzo często zaniżoną samoocenę (11%), co negatywnie wpływa na funkcjonowanie wśród rówieśników. Wiele dzieci ma zaburzenia mowy, FAS – alkoholowy zespół płodowy oraz problemy natury psychologicznej, mają również problemy z czytaniem i podstawowymi działaniami matematycznymi. Aż 36% opiekunów wskazuje problem niedoboru środków finansowych na dodatkową naukę dla dzieci.

Raporty z badań są dostępne w sekcji "Sprawozdania i raporty"


Działanie Funduszu Edukacyjnego
W ramach Funduszu Edukacyjnego przez ponad 9 lat pomagaliśmy dzieciom z rodzinnych domów dziecka i rodzin zastępczych. Przekazaliśmy na ich rzecz 6,1 mln zł. Sfinansowaliśmy ponad 1000 przedsięwzięć edukacyjnych, w tym m.in. korepetycje, zajęcia językowe, rehabilitacje, zajęcia terapeutyczne, wyjazdy edukacyjne, komputery i podręczniki.

Zrealizowane projekty dla rodzinnych domów dziecka

2481resizedimage600232 RDDdotacje2004 2012

Zostań św. Mikołajem dla naszych podopiecznych

face 33
Dzięki Twojemu wspraciu będziemy mogli pomóc kolejnym dzieciom.
50 zł
face 7 v2
Na wyjazd szkoleniowy dla aktywnej społecznie młodzieży w ramach Akademii Liderów.
100 zł
face 31 v2
Miesięczne stypendium św.Mikołaja dla zdolnego dziecka z niezamożnej rodziny.
200 zł
santa 3 v2
Wpisz w pole poniżej wybraną przez siebie kwotę darowizny. Dziękujemy za Twoją hojność!
Operator płatności - Przelewy24
Przyjaciele Fundacji Świętego Mikołaja:
darczyncy indywidualni v2
Program 3 PR
orange
Lapka 34
PLAY S
PLUS logo nowe2010
T Logo bez Sloganu B+M 1
2
muzeum powstania warszawskiego
bialy prostokat v2
promark serwis R
sks
IKEA
C F logo
accenture logo
kontekst hr
Logo white JPEG TAK
widoczni logo
frse v2
logo majewski v2
77production v3
ok 2x logo intersys srl san donato
logovgi
bos bank
bos fundacja
komitet pomocy dzieciom polskim
3.2 CA Together supported by CA Foundation Logo
zpapieru 01
IMAS Logo 884 456px
aria logo1
kantar
logo radio lodz
Logo Polskie Radio Olsztyn
pik