Grunt to rodzina - pomoc dla rodzinnych domów dziecka (2004-2013)

Program "Grunt to rodzina" prowadziliśmy w latach 2004-2013. Naszym celem było propagowanie idei rodzicielstwa zastępczego oraz przełamywanie stereotypów i barier, które utrudniają powstawanie nowych placówek tego typu. Chcieliśmy też wesprzeć rodziców zastępczych w trudzie wychowania i kształcenia dzieci, przyjętych do ich rodziny. Stworzyliśmy dla nich Fundusz Edukacyjny, z którego finansowaliśmy konkretne projekty edukacyjne dla dzieci.

1280 rdd plakat 2006 kopia
Autorem ilustracji w kampanii jest polski malarz Krzysztof Kokoryn. Projekty graficzne wykonali: Maciej Masłowski i Wojciech Gawryła.

Od 2004 r. w grudniu każdego roku prowadziliśmy ogólnopolską kampanię społeczną, wykorzystując wszelkie media i nośniki reklamowe do promowania rodzinnych form opieki zastępczej nad dzieckiem. Podczas kampanii pozyskiwaliśmy także środki finansowe, które przekazywaliśmy, w postaci dotacji, na konkretne przedsięwzięcia rehabilitacyjne i edukacyjne dla dzieci z rodzinnych domów dziecka. Projekty te były finansowane w ramach konkursu Funduszu Edukacyjnego.

Wszystkie media biorące udział w kampanii udostępniały przestrzeń reklamową bez opłaty. Partnerem projektu przez 5 lat był Program 3 Polskiego Radia.

Plakaty corocznych kampanii na rzecz rodzinnych domów dziecka
ilustracje: Krzysztof Kokoryn, projekty graficzne: Maciej Masłowski, Wojciech Gawryła

Badania 
Pierwsza kampania została poprzedzona gruntowną analizą potrzeb edukacyjnych w rodzinnych domach dziecka z całej Polski. Dzięki pomocy Instytutu Badawczego MillwardBrown sprawdziliśmy, w jakim wieku są dzieci, jak się uczą, czy chcą się uczyć dalej i w jaki sposób można im w tym pomóc. Wyniki badań nie były optymistyczne, co było jednym z powodów, dla których rozpoczęliśmy prowadzić kampanię i Fundusz Edukacyjny.

W 2008 r. postanowiliśmy powtórzyć badania. Wyniki ich ukazały, iż osoby prowadzące rodzinne domy dziecka oceniali, że 76% dzieci trafiających do rodzinnych domów dziecka ma niższe szanse edukacyjne niż ich rówieśnicy. Wg opiekunów głównymi przyczynami tego zjawiska są: opóźnienia rozwojowe, opóźnienia edukacyjne oraz zaniżona samoocena.  

W listopadzie 2011 r. po raz kolejny powtórzyliśmy badania. Okazały się nieco bardziej optymistyczne, ponieważ 58% opiekunów uważa, że dzieci z rodzinnych domów dziecka mają niższe szanse edukacyjne od ich rówieśników. Głównymi przyczynami, które powodują niższe szanse dzieci (możliwość wyborku 1 wiodącego wskazania) są: opóźnienia rozwojowe (65% dzieci) i opóźnienia edukacyjne (14%), a na zajęcia wyrównujące te różnice brakuje pieniędzy. Wychowankowie mają też bardzo często zaniżoną samoocenę (11%), co negatywnie wpływa na funkcjonowanie wśród rówieśników. Wiele dzieci ma zaburzenia mowy, FAS – alkoholowy zespół płodowy oraz problemy natury psychologicznej, mają również problemy z czytaniem i podstawowymi działaniami matematycznymi. Aż 36% opiekunów wskazuje problem niedoboru środków finansowych na dodatkową naukę dla dzieci.

Raporty z badań są dostępne w sekcji "Sprawozdania i raporty"


Działanie Funduszu Edukacyjnego
W ramach Funduszu Edukacyjnego przez ponad 9 lat pomagaliśmy dzieciom z rodzinnych domów dziecka i rodzin zastępczych. Przekazaliśmy na ich rzecz 6,1 mln zł. Sfinansowaliśmy ponad 1000 przedsięwzięć edukacyjnych, w tym m.in. korepetycje, zajęcia językowe, rehabilitacje, zajęcia terapeutyczne, wyjazdy edukacyjne, komputery i podręczniki.

Zrealizowane projekty dla rodzinnych domów dziecka

Przekaż darowiznę od serca na pomoc edukacyjną dla dzieci i młodzieży z Polski i z Ukrainy

Chcę podarować cegiełkę na pomoc edukacyjną dla dziecka w trudnej sytuacji i wpłacam darowiznę w wysokości
50
Chcę w wyjątkowy sposób pomóc dziecku w trudnej sytuacji. Przekazuję darowiznę na pomoc edukacyjną w wysokości
357
Chcę pomóc dziecku trudnej sytuacji. Przekazuję darowiznę na pomoc edukacyjną w wysokości
100
buzka 3 v6
Chcę przekazać darowiznę na pomoc edukacyjną dzieciom w trudnej sytuacji w innej kwocie, którą wpisuję samodzielnie poniżej
Operator płatności - Przelewy24 Operator płatności - PayPal
Przyjaciele Fundacji Świętego Mikołaja:
darczyncy indywidualni v2
logo Mikolaj
Radio357 logo kontra
LOGO M
mhp
polska pomoc logo
PLD LOGO COLOR3x
pobrane
bialy prostokat v2
logo GrupoLAR v2
accenture logo
pepco AT
logoFDNT.png
Pepco logo RGB TAB
SONNEDIX COL RGB
orange
PLAY S
tvp info male
T logo carrier surface rgb n
logo Heyah BK
PLUS logo nowe2010
Active citizens fund4x
2
AMS RED
fondation de france 1
promark serwis R
islogo
sks
HSBC logo
logo IG
logo 2
muzeum powstania warszawskiego
LOGOTYPY POWER v2
NIW PROO v2
logotypMSZ A kolor
Active citizens fund4x v2
dar serca wersja podstawowa v2
Fundacja ARP rgb
frse v2
LOGO LIBRUS poziome duze v2
OCEN.logotyp na www
KMS logoOpt
logo sage
kantar
Logo white JPEG TAK
widoczni logo
IKEA
CF BLUE v2
77production v3
zpapieru 01
aria logo1
logovgi
librus logo
bos bank
bos fundacja
komitet pomocy dzieciom polskim
dyrektor szkoly winieta
Brewa logotyp
Filia czarny 300
literatura logo
logo Mamy Spiewamy
IMAS Logo 884 456px
3.2 CA Together supported by CA Foundation Logo
logo majewski v2
Polskie radio logo
Program 3 PR
logo radio new
logo PRK
logo radio lublin
logo radio lodz
Logo Polskie Radio Olsztyn
111 154741892710
pik
logo radio rzeszow
Radio Szczecin logotyp
logo v2
banner kampus
radio centrum logo czarne 01
logo muzyczne radio
Logo telezlom
Eyzee logo red black v2
logo euforma
81746010 1029034474118597 553683909372542976 o
positive red Wyjatkowy Prezent
SDA Znak Podstawowy
NAFTOR LOGO ZBIORNIK KOLOR
logo PAYTEL
Logo full kolor RGB
logo
wprost logo bez obrysu rgb
SPAR H RGB 2
PLD LOGO COLOR3x v2
ursa
zielona sowa
gadzety reklamowe logo main 1 1
logo v3
redgetechblack
logo black sm
nwg logo2x
STABILO Logo 2019 RGB
TWB logo v2
PIB logo pion
STORCK Logo ab25mm RGB PM logo
logologo
insignis logo nowe final
thisisbio
allegro logo
JDP Logo v2
NCK logo poziom kolor RGB
logo GrupoLAR
Pekao Fundacja Pole Ochronne CMYK 1
Fundacja BNPP BL Q
LOTOS logo fundacja
flow logo turkusowe tlo
logo pve dobra energia kwadrat cmyk
logo v2
unum logo