Program "Grunt to rodzina" prowadziliśmy w latach 2004-2013. Naszym celem było propagowanie idei rodzicielstwa zastępczego oraz przełamywanie stereotypów i barier, które utrudniają powstawanie nowych placówek tego typu. Chcieliśmy też wesprzeć rodziców zastępczych w trudzie wychowania i kształcenia dzieci, przyjętych do ich rodziny. Stworzyliśmy dla nich Fundusz Edukacyjny, z którego finansowaliśmy konkretne projekty edukacyjne dla dzieci.
Od 2004 r. w grudniu każdego roku prowadziliśmy ogólnopolską kampanię społeczną, wykorzystując wszelkie media i nośniki reklamowe do promowania rodzinnych form opieki zastępczej nad dzieckiem. Podczas kampanii pozyskiwaliśmy także środki finansowe, które przekazywaliśmy, w postaci dotacji, na konkretne przedsięwzięcia rehabilitacyjne i edukacyjne dla dzieci z rodzinnych domów dziecka. Projekty te były finansowane w ramach konkursu Funduszu Edukacyjnego.
Wszystkie media biorące udział w kampanii udostępniały przestrzeń reklamową bez opłaty. Partnerem projektu przez 5 lat był Program 3 Polskiego Radia.
Plakaty corocznych kampanii na rzecz rodzinnych domów dziecka
ilustracje: Krzysztof Kokoryn, projekty graficzne: Maciej Masłowski, Wojciech Gawryła
Badania
Pierwsza kampania została poprzedzona gruntowną analizą potrzeb edukacyjnych w rodzinnych domach dziecka z całej Polski. Dzięki pomocy Instytutu Badawczego MillwardBrown sprawdziliśmy, w jakim wieku są dzieci, jak się uczą, czy chcą się uczyć dalej i w jaki sposób można im w tym pomóc. Wyniki badań nie były optymistyczne, co było jednym z powodów, dla których rozpoczęliśmy prowadzić kampanię i Fundusz Edukacyjny.
W 2008 r. postanowiliśmy powtórzyć badania. Wyniki ich ukazały, iż osoby prowadzące rodzinne domy dziecka oceniali, że 76% dzieci trafiających do rodzinnych domów dziecka ma niższe szanse edukacyjne niż ich rówieśnicy. Wg opiekunów głównymi przyczynami tego zjawiska są: opóźnienia rozwojowe, opóźnienia edukacyjne oraz zaniżona samoocena.
W listopadzie 2011 r. po raz kolejny powtórzyliśmy badania. Okazały się nieco bardziej optymistyczne, ponieważ 58% opiekunów uważa, że dzieci z rodzinnych domów dziecka mają niższe szanse edukacyjne od ich rówieśników. Głównymi przyczynami, które powodują niższe szanse dzieci (możliwość wyborku 1 wiodącego wskazania) są: opóźnienia rozwojowe (65% dzieci) i opóźnienia edukacyjne (14%), a na zajęcia wyrównujące te różnice brakuje pieniędzy. Wychowankowie mają też bardzo często zaniżoną samoocenę (11%), co negatywnie wpływa na funkcjonowanie wśród rówieśników. Wiele dzieci ma zaburzenia mowy, FAS – alkoholowy zespół płodowy oraz problemy natury psychologicznej, mają również problemy z czytaniem i podstawowymi działaniami matematycznymi. Aż 36% opiekunów wskazuje problem niedoboru środków finansowych na dodatkową naukę dla dzieci.
Raporty z badań są dostępne w sekcji "Sprawozdania i raporty"
Działanie Funduszu Edukacyjnego
W ramach Funduszu Edukacyjnego przez ponad 9 lat pomagaliśmy dzieciom z rodzinnych domów dziecka i rodzin zastępczych. Przekazaliśmy na ich rzecz 6,1 mln zł. Sfinansowaliśmy ponad 1000 przedsięwzięć edukacyjnych, w tym m.in. korepetycje, zajęcia językowe, rehabilitacje, zajęcia terapeutyczne, wyjazdy edukacyjne, komputery i podręczniki.
Zrealizowane projekty dla rodzinnych domów dziecka