Najnowszy sondaż dobroczynności Fundacji Świętego Mikołaja i agencji IMAS International pokazuje, że aż 65% Polaków myśli w grudniu o potrzebach innych ludzi, a dla 40% satysfakcja i radość są główną motywacją do niesienia pomocy innym. To aż o 9 pp. więcej niż w 2023 roku. Motywacja mówiąca o uczuciach przegoniła znacznie motywacje wynikające z powinności i wychowania (34,2% oraz 33,2%). Co trzeci Polak chciałby, żeby na świecie było mniej cierpienia, a także liczy na wsparcie, gdy sam znajdzie się w potrzebie. Również przekonania religijne skłaniają do spełniania dobrych uczynków (10,4%). Jednak to radość jest najczęściej wskazywaną odpowiedzią.
Mimo, że większość Polaków nie wierzy w Świętego Mikołaja, który zostawia prezenty pod choinką (prawie 60%), w grudniu każdy stara się być Świętym Mikołajem dla innych i dzielić się swoim czasem oraz pieniędzmi. Obdarowujemy nie tylko własną rodzinę i bliskich, ale znajdujemy również czas na pomaganie potrzebującym. Jak co roku Fundacja Świętego Mikołaja wspólnie z agencją badawczą IMAS International prowadzi z okazji Mikołajek sondaż na reprezentatywnej próbie Polaków, aby sprawdzić czy okres przedświąteczny motywuje nas do większej dobroczynności.[1]
„Polacy odkryli, że dobroczynność przynosi satysfakcję. Co więcej, coraz więcej osób decyduje się na regularne wspieranie organizacji pomocowych. Coraz częściej wiemy, że mądre pomaganie to maraton, a nie sprint. W Fundacji Świętego Mikołaja wierzymy, że troska o drugiego człowieka i dzielenie się tym, co mamy, owocuje wzrostem poczucia odpowiedzialności za siebie nawzajem i pozytywnie wpływa na rozwój całego społeczeństwa. Od ponad 25 lat wspieramy dzieci i młodzież w potrzebie zarówno w Polsce, jak w i krajach objętych działaniami wojennymi. Jesteśmy dumni, że tak wiele osób wspiera nas i pomaga razem z nami” – komentuje Antonina Grządkowska z Fundacji Świętego Mikołaja.
Okres przedświąteczny jest co roku czasem wzmożonej aktywności pomocowej. Polacy wybierają bardzo różne sposoby pomagania w okresie Świąt Bożego Narodzenia – najwięcej osób przekazuje darowizny na cele charytatywne (34,3%) oraz kupuje produkty, z których dochód przedsiębiorstwo przeznacza na wsparcie potrzebujących (32,2%). Coraz większą popularnością cieszy się także przekazywanie świątecznych prezentów osobom mniej zamożnym (11,1%) i uczestnictwo w akcjach charytatywnych organizowanych przez pracodawcę (9,6%). Tylko 5% respondentów zakłada zbiórki w mediach społecznościowych lub angażuje się w wolontariat, a więc wybiera najbardziej aktywne formy społecznego zaangażowania się przed Świętami.
Blisko połowa Polaków pomaga spontanicznie pod wpływem kampanii społecznych lub apeli o wsparcie (46,5%). Okres Świąt jest dodatkowym impulsem do niesienia pomocy dla 13,4% ankietowanych. Cieszy spadek liczby osób, które wcale nie są zainteresowane wspieraniem innych (9,8%). A najlepszą informacją płynącą z przeprowadzonego sondażu jest to, że z roku na rok przybywa Polaków pomagających systematycznie (19,9%). To właśnie wsparcie długofalowe ma największy sens. Regularne darowizny pozwalają organizacjom charytatywnym na konsekwentne prowadzenie programów pomocowych.
Biznes pomaga!
Wraz z rosnącym zaangażowaniem osób indywidualnych w pomaganie, coraz więcej przedsiębiorstw prywatnych także inicjuje akcje dobroczynne oraz wspiera podopiecznych organizacji charytatywnych. Okres przedświąteczny jest do tego najlepszym momentem. Polska firma PAGEN, produkująca stolarkę okienno-drzwiową montowaną niemal na całym świecie, zamiast po raz kolejny wysyłać prezenty do swoich partnerów zdecydowała przeznaczyć te środki na stypendia dla zdolnych dzieci z niezamożnych rodzin – podopiecznych Fundacji Świętego Mikołaja. Partnerzy otrzymali kartki świąteczne z informacją, co wydarzyło się z ich dorocznym prezentem. Pepco wprowadziło do sklepów charytatywne misie, a 100% dochodu z ich sprzedaży zasila programy edukacyjne Fundacji Świętego Mikołaja. Warto czerpać inspirację i projektować własne akcje charytatywne, które przynoszą dobro oraz satysfakcję.
O motywacjach do dobroczynności mówi Dominik Chamioło, Prezes Zarządu PAGEN: „To nie otrzymywanie prezentów, ale ich dawanie naprawdę uszczęśliwia – i to przekonanie jest fundamentem wszystkich naszych inicjatyw podejmowanych w ciągu roku. Wierzymy, że nawet niewielki gest, może przynieść wiele dobra i wywołać uśmiech tam, gdzie jest on szczególnie potrzebny. Chcemy, aby nasze działania miały realny wpływ społeczny i łączyły naszych pracowników, partnerów biznesowych oraz klientów wokół wspólnych wartości. W okresie przedświątecznym któż lepiej wie, czego potrzebują dzieci niż Fundacja Świętego Mikołaja? Dziękujemy wszystkim, których zaangażowaliśmy w ten projekt. To dzięki Wam niesienie pomocy staje się prawdziwą frajdą i przynosi owoce, które cieszą serca – zarówno obdarowanych, jak i darczyńców!”
[1] Omnibus Online (IMAS International), 7-13.11.2024, n=1011, sondaż CAWI na reprezentatywnej próbie Polaków od 18 do 74 lat (w oparciu o pięć cech demograficznych wg GUS).
Fundacja Świętego Mikołaja od ponad 25 lat niesie pomoc dzieciom, a Stypendia Świętego Mikołaja to program, w którym, od jego startu, objęliśmy wsparciem już 4211 dzieci z całej Polski, w tym wiele z małych ośrodków, gdzie szczególnie trudno o możliwości rozwoju. Jeżeli chcesz razem z nami pomóc dzieciom spełniać marzenia KLIKNIJ!
Przekaż darowiznę na pomoc dzieciom:
Fundacja Świętego Mikołaja
numer konta: 37 2130 0004 2001 0299 9993 0002