Co sprawia, że chcemy pomagać potrzebującym? Dlaczego okres przedświąteczny szczególnie sprzyja działaniom charytatywnym? Dzięki współpracy z IMAS International mieliśmy okazję zadać te pytania reprezentatywnej grupie respondentów i zbadać motywacje i mechanizmy kryjące się za pomaganiem.
Okres Świąt Bożego Narodzenia to szczególny czas dzielenia się dobrem z innymi. Z okazji zbliżającego się Dnia Świętego Mikołaja Fundacja Świętego Mikołaja przeprowadziła kolejny raz badanie „Co motywuje Polaków do dobroczynności”. Okazuje się, że co trzeci Polak pomaga ze względu na płynącą z tego radość.
Z otrzymanych wyników jasno wynika, że bożonarodzeniowa atmosfera w sposób wyjątkowy sprzyja dobroczynności. W sumie ponad 62% Polaków Święta Bożego Narodzenia motywują do pomagania.
Jak pomagamy w grudniu? Przede wszystkim przekazujemy darowizny na ważne dla siebie cele, a wśród nich m.in. na pomoc osobom chorym, wsparcie dzieci w trudnej sytuacji czy zwierzęta (27,8%) i kupujemy produkty, z których część dochodu przeznaczona jest na cele charytatywne (27,3%). Ponad 13% uczestników badania bierze udział w akcji charytatywnej prowadzonej przez znane im organizacje. Natomiast 10% badanych kupuje świąteczny prezent dla osób w potrzebie. W pozostałych aktywnościach wymieniono uczestnictwo w akcji charytatywnej zorganizowanej w miejscu pracy (7,9%), poświęcenie wolnego czasu na działalność charytatywną lub wolontariat (5,6%) oraz założenie zbiórki w mediach społecznościowych (3%). Niestety aż 37,3% Polaków stwierdziło, że Święta wcale nie motywują ich do dobroczynności.
To co istotne i co może być najlepszym motywatorem do dzielenia się z innymi to radość i satysfakcja! Co trzeci Polak decyduje się na wspieranie innych przede wszystkim właśnie ze względu na poczucie satysfakcji i płynącej z tego radości (31%). Znaczna część respondentów czuje się w obowiązku wyciągnięcia pomocnej dłoni do potrzebujących (29,1%). To ważna motywacja odnosząca się do norm moralnych. Również kwestie wychowania w znaczący sposób wpływają na decyzję o przekazaniu pomocy – tak określiło 29% badanych. Nadzieja na powracające dobro i otrzymanie pomocy w potrzebie motywuje do działań prawie 29% Polaków. Również przekonania religijne stanowią impuls do spełnienia dobrych uczynków (8,4%).
Dlaczego pomagamy w okresie przedświątecznym?
Uczestnicy badania zadeklarowali, iż najczęściej działają spontanicznie, w wyniku prowadzonych kampanii społecznych lub apeli o wsparcie (33,4%). Dla 13,3% osób okres świąt stanowi najlepszy czas, by zmobilizować się do działalności charytatywnej. Również ważne, okazjonalne wydarzenia, takie jak uroczystości rodzinne czy urodziny inspirują do działań (13%). Tylko 13 % Polaków przyznało, że pomagają potrzebującym systematycznie przez cały rok.
„Grudzień to miesiąc, kiedy nasi darczyńcy są wyjątkowo hojni i aktywni, w czym zapewne największe zasługi ma nasz nieoceniony patron. Staramy się jednak przypominać, że Fundacja Świętego Mikołaja pomaga przez cały rok, a nasze programy obliczone są na długofalową i kompleksową pomoc. Regularne darowizny to dla nas fundament długofalowej, a więc najskuteczniejszej pomocy – programów stypendialnych, edukacyjnych czy programu pomocy psychologicznej, które wymagają długiej perspektywy czasowej. Staramy się utrwalać tę wiedzę i apelować o to, żeby impuls często nazywany odruchem serca, owocował również zdroworozsądkową decyzją o tym, jaka pomoc sprawdza się najlepiej. Wytrwałość i konsekwencja w pomaganiu często wygrywają nawet z najbardziej imponującymi, pojedynczymi gestami hojności” – mówi Daniel Wardziński, fundraiser i specjalista ds. kontaktu z darczyńcami Fundacji Świętego Mikołaja.
Fundacja Świętego Mikołaja zajmuje się pomocą dzieciom i młodzieży w potrzebie od 25 lat. Prowadzi m.in. program Stypendia Świętego Mikołaja (w tym roku dla 341 dzieci), pomaga dzieciom z Ukrainy w Polsce, prowadzi Świetlicę Świętego Mikołaja w Iwano-Frankiwsku i Uniwersytet Dziecięcy w syryjskim Aleppo. Jej dewizą jest „rozumieć i pomagać”. Od 25 lat promuje w Polsce postawy dobroczynności i solidarności, oraz przekonuje, że Święty Mikołaj to patron pomagania, a nie kupowania.
*Badanie zostało przeprowadzone metodą ankiety internetowej CAWI dla Fundacji Świętego Mikołaja przez IMAS International (imas.pl) w dniach 10-15 listopada 2023 roku, a próbie 1007 dorosłych Polaków w wieku od 18 do 74 lat.