W trakcie 4. edycji Akademii Liderów Fundacji Świętego Mikołaja zrealizowanych zostało 25 przedsięwzięć w społecznościach lokalnych (część projektów prowadzonych było indywidualnie, a część w zespołach dwuosobowych).
UCZESTNICY 4. EDYCJI AKADEMII LIDERÓW FUNDACJI ŚWIĘTEGO MIKOŁAJA:
Zuzanna Patora z Łodzi poprowadziła projekt edukacyjny o życiu i twórczości Zbigniewa Herberta pt. „Zbigniew Herbert - Poeta
i Obywatel”. Zorganizowała Tydzień Herberta, który odbył się w XXI Liceum Ogólnokształcącym w Łodzi. Uczniowie szkoły mieli okazję wziąć udział w lekcjach na temat życia i twórczości Zbigniewa Herberta, uczestniczyć w debacie oksfordzkiej, na którą zaproszono panią profesor Uniwersytetu Łódzkiego, a także wziąć udział w spotkaniu z aktorem Teatru Powszechnego w Łodzi
a zarazem absolwentem XXI LO - Arkadiuszem Wójcikiem. Zuzia zorganizowała również konkurs plastyczny i konkurs poetycki, w ramach którego uczniowie nadsyłali autorskie wiersze inspirowane twórczością Herberta. Zuzia w przyszłości chciałaby zostać aktorką.
Jakub Chyliński z Puław prowadził projekt „Talita Khum – Obudźmy radość!”, w ramach którego zorganizował przy swojej parafii dwa wyjątkowe koncerty. Były to koncerty o charakterze ewangelizacyjnym, które prócz części artystycznej połączone były ze spotkaniami dyskusyjnymi, modlitwą i dzieleniem się świadectwem wiary. W koncertach wzięło udział prawie 400 osób. Kuba poprowadził również dużą całodzienną imprezę ewangelizacyjną, w której wzięło udział 2800 osób. Kuba jest wyjątkowo radosną, energetyczną i zaangażowaną osobą.
Weronika Niewiadomska z Łęczycy prowadziła projekt „W rytmie serca”, w ramach którego postawiła sobie cel nauczenia mieszkańców swojego miasta jak dbać o zdrowie i zapobiegać chorobom układu krążenia. Udało jej się zarówno poprowadzić spotkania z ekspertami, szkolenie z pierwszej pomocy, zajęcia sportowe oraz konkurs wiedzy o chorobach serca dla licealistów
i konkurs plastyczny dla uczniów z najmłodszych klas. Marzeniem Weroniki jest pójście na studia medyczne.
Wojciech Bardziński z Przemyśla postanowił zorganizować akcję samopomocy szkolnej pt. „Łyk wiedzy”, w ramach której starsi uczniowie pod przewodnictwem Wojtka uczyli młodszych jak skutecznie się uczyć. W dwóch szkołach w Przemyślu odbyła się seria warsztatów. Wojtek przystępując do Akademii Liderów był wyjątkowo nieśmiałą i niepewną siebie osobą. W ramach trwania naszego programu mogliśmy obserwować ogromną zmianę, którą przeszedł.
Aleksandra Bąkowska ze Słupcy chciała przybliżyć mieszkańcom jej miejscowości wiedzę o życiu i działalności Ireny Sendlerowej. Aby osiągnąć ten cel Ola wraz z grupą wolontariuszy przeprowadziła szereg działań: zorganizowała sondę uliczną
w Słupcy, wykład, pokaz filmu, warsztaty, wycieczkę edukacyjną do Chełmna, kawiarenkę szkolną oraz konkurs plastyczno-literacki.
Wojciech Ćwikowski i Paweł Janik w ramach projektu „Teatrożercy” zorganizowali amatorską młodzieżową grupę teatralną, która przygotowała dwa programy artystyczne poświęcone postaciom historycznym. Przedstawienia zostały wystawione w sześciu szkołach i jednym szpitalu.
Piotrek Tran Vinh Do – z pochodzenia Wietnamczyk, urodzony i wychowany w Polsce, zakochany w swoim rodzinnym mieście – Łodzi. W projekcie „Z miłością do Łodzi nam do twarzy” postanowił zainteresować uczniów ze swojego liceum historią Łodzi oraz ukazać im piękno tego miasta. Tran Vinh zorganizował cykl prezentacji i debat, podczas których uczniowie dyskutowali na temat Łodzi.W ramach projektu odbyło się również czytanie łódzkich legend i bajek uczniom szkół podstawowych oraz prezentacja tablicy przestawiającej najciekawsze zabytki i murale w mieście. Piotrek Tran Vinh zorganizował także grę miejską "Śladami Fabrykantów", która przybliżyła uczniom informacje o łódzkich fabrykach.
Wojciech Fokczyński z Lublińca zrealizował projekt „Lubliniec – miasto wielu historii”, którego celem było zainteresowanie młodych mieszkańców Lublińca historią tego miasta. Wojciech wraz z zespołem wolontariuszy zorganizował wykłady i warsztaty przybliżające wiedzę na temat historii Lublińca oraz festiwal historycznych i strategicznych gier planszowych dla uczniów szkół podstawowych i gimnazjalnych. Mieli oni również okazję zwiedzić Muzeum Edyty Stein w Lublińcu oraz wziąć udział w zwiedzaniu miasta.
Paweł Jochymczyk z Sosnowca zrealizował projekt „Nasza wspólna historia”, którego celem było ukazanie mieszkańcom Sosnowca historii Solidarności zarysowanej w lokalnym kontekście. Paweł zorganizował wykłady i spotkania z historykami dotyczące historii Solidarności w województwie śląskim, w szczególności w rejonie śląsko-dąbrowskim oraz wystawę na temat wprowadzenia stanu wojennego w województwie śląskim.
O Marku Kiełpinskim z Bydgoszczy można śmiało powiedzieć, że jest lokalnym patriotą. W ramach Akademii Liderów zrealizował projekt „Bydgoszcz – moja mała ojczyzna”. Projekt był adresowany do uczniów I Liceum Ogólnokształcącego w Bydgoszczy. Miał on na celu wzmocnienie poczucia tożsamości i patriotyzmu lokalnego u uczniów tej szkoły. W ramach projektu odbyły się spotkanie z doktor Ewą Puls na temat szkolnictwa bydgoskiego międzywojnia, wystawy oraz wycieczki edukacyjne, a także historyczna gra miejska i konkurs wiedzy o Bydgoszczy.
Małgorzata Kuśmierczyk ze wsi Żórawina pod Wrocławiem zrealizowała projekt „Porozmawiajmy o Niej”, którego głównym celem było szerzenie lokalnego patriotyzmu i edukacja historyczna. W jego ramach Małgosia zorganizowała szkolenie z umiejętności prowadzenia debat oraz debatę oksfordzką w Gimnazjum w Żórawinie na temat odzyskania przez Polskę niepodległości.
Laura Piontek i Julia Macha z Opola zrealizowały projekt pt. „Kobieta 2018”, którego celem było upamiętnienie przyznania praw wyborczych kobietom w Polsce w 1918 roku. Projekt dostarczył jego odbiorcom wiedzę na temat historii Polek. Laura i Julia zorganizowały debaty i wykłady, koncert oraz konkurs.
Patrycja Mularczyk i Dawid Sobański z Ostrowa Wielkopolskiego zrealizowali projekt „Triumf Wielkopolski”, który miał na celu zainteresowanie historią dzieci i młodzież mieszkającą w Ostrowie Wielkopolskim i okolicach. Patrycja i Dawid przedstawili w III Liceum Ogólnokształcącym w Ostrowie Wielkopolskim oraz w Zespole Szkół Publicznych w Taczanowie Drugim prezentację na temat Powstania Wielkopolskiego. Ponadto zorganizowali i przeprowadzili we wspomnianym liceum historyczną grę miejską, a w Taczanowie zorganizowali również quiz wiedzy historycznej oraz konkurs plastyczny dla uczniów szkoły. W dniu podsumowania projektu Dawid i Patrycja wraz z całą społecznością szkolną zasadzili pamiątkowy Dąb Niepodległości.
Kinga Niemiec z Rzeszowa zrealizowała projekt „Ja i dziadkowie na wspólnej ścieżce”, którego celem było wzmocnienie więzi międzypokoleniowych. W jego ramach Kinga zorganizowała konkurs plastyczny dla dzieci ze szkoły podstawowej, koncert, mini pokaz mody oraz warsztaty połączone z panelem dyskusyjnym dla seniorów i młodzieży.
Sebastian Niźnik z Huciska zorganizował piknik patriotyczny "Młodzi dla Niepodległej", na który zaprosił uczniów i nauczycieli Zespołu Szkół Licealnych im. Bolesława Chrobrego w Leżajsku, rodziców oraz wszystkich mieszkańców Leżajska i okolic. W wydarzeniu wzięło udział ok. 1700 osób. W ramach ochodów 100-lecia odzyskania przez Polskę niepodległości Sebastian zorganizował również paradę patriotyczną, która przeszła ulicami Leżajska, odsłonięcie pamiątkowej tablicy, pokaz strzelecki i strażacki, naukę musztry, konkurs "Życzenia dla Polski" i koncert piosenek XX-lecia międzywojennego w wykonaniu aktorów Tatru Muzycznego "Broadway".
Marcelina Nowak ze Słupcy zrealizowała projekt pt. „O obrotach sfer niebieskich”, który dotyczył życia i odkryć jednego z największych Polaków, Mikołaja Kopernika. W ramach tego projektu Marcelina wraz z wolontariuszami zorganizowała pięć warsztatów i pięć konkursów tematycznych. Zaplanowała również wernisaż zwycięzkich prac nadesłanych na konkurs fotograficzny "Niebo nocą" oraz szkolną kawiarenkę.
Julia Nowak z Zawiercia zrealizowała projekt historyczny pt. „100 drzew na 100-lecie niepodległości”. Jego celem było uczczenie setnej rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości poprzez aktywną współpracę wielu grup wiekowych i społecznych powiatu zawierciańskiego w województwie śląskim. W dniu finału w jednym miejscu zgromadziło się ponad 500 uczestników akcji. Nastąpiło wtedy uroczyste rozdanie 100 sadzonek dębów, które zostały zasadzone w 10 gminach powiatu. Julia była odpowiedzialna za organizację całego wydarzenia. O działaniach w ramach projektu informowała również na bieżąco w mediach społecznościowych.
Kinga Olejarczyk i Jakub Zawadzki z Jedlni-Letniska zrealizowali projekt „Możesz więcej”, który miał na celu wyrównanie szans edukacyjnych młodzieży z terenów wiejskich oraz zwiększenie zaangażowania uczniów lokalnych szkół podstawowych i gimnazjów w życie publiczne. W ramach realizacji projektu Kinga i Kuba zorganizowali i częściowo przeprowadzili warsztaty kompetencji miękkich obejmujące: wystąpienia publiczne, pracę w zespole oraz umiejętność kulturalnej dyskusji z zastosowaniem zasad debaty oksfordzkiej.
Kamil Oleszkiewicz i Paweł Urzenitzok z Bytomia zrealizowali projekt. „Obudzimy lwa!”, którego głównym celem było obudzenie w mieszkańcach Bytomia poczucia dumy z przynależności do wspólnoty lokalnej, aktywizacja społeczności i edukacja historyczna. Kamil i Paweł zorganizowali, przy zaangażowaniu wielu instytucji i przedsiębiorstw serię warsztatów dla dzieci, prelekcję na temat historii pomnika Lwa Śpiącego, debatę na temat roli symboli w kształtowaniu tożsamości obywatelskiej oraz bicie rekordu Polski w ryczeniu jak Lew na bytomskim rynku. Czynny udział w wydarzeniach wzięło udział ponad 2500 osób.
Agnieszka Piontek i Joanna Szymik z Żor zrealizowały projekt „Wspomnień czar”, którego celem było uświadomienie mieszkańcom Żor faktu, że coroczne Święto Ogniowe to nie tylko powierzchowne atrakcje, lecz przede wszystkim głęboko zakorzeniona lokalna tradycja. Agnieszka Piontek i Joanna Szymik zrealizowały ten cel poprzez zorganizowanie spotkań, konkursów oraz historycznej gry miejskiej.
Krzysztof Polak z wsi Fasty pod Białymstokiem zrealizował projekt „Druhowie są wśród nas”, którego celem było pokazanie harcerstwa jako wartościowej propozycji spędzania wolnego czasu dla młodego pokolenia. Krzysztof zorganizował zajęcia z pierwszej pomocy skierowane do młodzieży, które przeprowadzili harcerze oraz grę patrolową.
Grzegorz Pozorski zrealizował projekt „Liga Mówców”, w ramach którego zorganizował dwanaście spotkań dla młodzieży licealnej z Gdańska, chcącej rozwijać swoje umiejętności sceniczne i liderskie. Uczestnicy spotkań tematycznych mieli okazję poznać doświadczonych mówców oraz pracować warsztatowo i oswajać się ze sceną. Grzegorz początkowo prowadził spotkania otwarte, z których wyłoniła się potem grupa zaangażowanych uczestników Ligi Mówców. W czasie trwania projektu Grzegorz tworzył również grafiki informujące o poszczególnych wydarzeniach.
Marcin Pyza z Sadowia zasługuje na miano lokalnego patrioty. Angażuje się w Młodzieżową Radę Gminy Sadowie, a w ramach Akademii Liderów zrealizował projekt „Cudze chwalicie – Sadowia nie znacie”. Jako cel postawił sobie zwiększenie świadomości na temat historii gminy Sadowie wśród młodzieży i dorosłych - mieszkańców tej gminy oraz zachęcenie ich do jej dalszego poznawania. Marcin powyższe cele zrealizował poprzez zorganizowanie cyklu trzech spotkań na temat historii gminy Sadowie z lokalnym historykiem i regionalistą, jak również poprzez zorganizowanie konkursu fotograficznego i plastycznego.
Anastazja Solarz z Niekłania Wielkiego przeprowadziła projekt pt. „Niekłański pamiętnik – powrót do przyszłości”. W jego ramach Anastazja zorganizowała warsztaty malarskie, w których wzięli udział uczniowie Publicznej Szkoły Podstawowej w Niekłaniu Wielkim oraz spotkanie dla dzieci z zerówki na temat urokliwych miejsc znajdujących się w okolicy Niekłania. Zwieńczeniem projektu był uroczysty koncert w Kościele pw. św. Wawrzyńca w Niekłaniu Wielkim, podczas którego zostały wykonane nigdy nie wydane piosenki Róży Lubomirskiej z domu Broel-Plater, krewnej założyciela Niekłania, hrabiego Platera.
Wiktoria Strzelecka z Pabianic przeprowadziła projekt Stokrotka (ten kwiat jest symbolem walki z depresją). Celem projektu było uświadomienie mieszkańcom Pabianic, jakie są objawy depresji oraz jak można pomóc osobom bliskim cierpiącym na tę chorobę. W jego ramach Wiktoria zorganizowała w swojej szkole spotkanie, na którą zaprosiła równieśników. Uczestnicy spotkania otrzymali rzetelną wiedzę na temat depresji i dowiedzieli się, jak można jej zapobiec.
Dzięki Akademii Liderów Fundacji Świętego Mikołaja udało się wesprzeć w 2018 roku rozwój 31 wyjątkowych młodych osób z całej Polski. Uczestnicy wyposażeni zostali w wiedzę i kompetencje potrzebne do przyjmowania roli liderów zmian w swoim otoczeniu, przewodzeniu grupie ludzi oraz odpowiedzialnego realizowania projektów o charakterze społecznym i historycznym. Jesteśmy przekonani, że mogliśmy wpłynąć pozytywnie nie tylko na rozwój umiejętności, ale także charakterów wielu osób, które w przyszłości staną się kołami zamachowymi zmian w swoich gminach, miastach, a może nawet i całej Polsce. Wśród uczestników Akademii nawiązane zostały również znajomości i przyjaźnie na wiele lat, a więc stworzona została sieć młodych społeczników z pasją.
„Akademia Liderów daje szansę odkrywania siebie i drugiego człowieka. Dostrzeżenie jego potrzeb ale i możliwości. Przede wszystkim Akademia uczy jak na te potrzeby skutecznie i z troską odpowiedzieć. Dziękuję.”- Sebastian Niźnik z Leżajska
„Dzięki Akademii Liderów poznałam wspaniałych ludzi. Dało mi to wiele możliwości. Pokazało mi moje słabe i mocne strony. Otworzyło na nowe rozwiązania. Doceniam szansę, którą dostałam, to ogromny prezent, bagaż zaufania, którym zostałam obdarzona. Nie jestem w stanie wyrazić swojej wdzięczności.” - Weronika Niewiadomska z Łęczycy
„Akademia Liderów nie tylko nauczyła mnie prowadzenia projektów społecznych i pokazała także, że to jak świat będzie wyglądał w przyszłości zależy tylko od nas. Akademia to szansa na zmianę siebie oraz otoczenia - mama nadzieję, że ją wykorzystam. Akademia dała mi znajomości i niezapomniane wspomnienia i wiedzę. Zmieniła również sposób postrzegania przez mnie świata. Mam nadzieję, że kontakt z fundacją nie skończy się po szkole zimowej. Dziękuję.” - Wojtek Fokczyński z Lublińca
„Dzięki Akademii Liderów poznałam wiele wartościowych ludzi, mogłam nauczyć się nowych, ciekawych rzeczy, które na pewno wykorzystam w przyszłości. Był to najpiękniejszy czas w moim życiu. Dziękuję.”- Julia Nowak z Zawiercia
Chcesz pomóc? Przekaż darowiznę: Fundacja Świętego Mikołaja, nr konta 64 2130 0004 2001 0299 9993 0001 z dopiskiem „darowizna na Akademię Liderów”.
Z całego serca dziękujemy za pomoc wszystkim Darczyńcom.