Sondaż dobroczynności Fundacji Świętego Mikołaja

Najnowszy sondaż dobroczynności Fundacji Świętego Mikołaja i agencji IMAS International pokazuje, że aż 65% Polaków myśli w grudniu o potrzebach innych ludzi, a dla 40% satysfakcja i radość są główną motywacją do niesienia pomocy innym. To aż o 9 pp. więcej niż w 2023 roku. Motywacja mówiąca o uczuciach przegoniła znacznie motywacje wynikające z powinności i wychowania (34,2% oraz 33,2%). Co trzeci Polak chciałby, żeby na świecie było mniej cierpienia, a także liczy na wsparcie, gdy sam znajdzie się w potrzebie. Również przekonania religijne skłaniają do spełniania dobrych uczynków (10,4%). Jednak to radość jest najczęściej wskazywaną odpowiedzią.

Mimo, że większość Polaków nie wierzy w Świętego Mikołaja, który zostawia prezenty pod choinką (prawie 60%), w grudniu każdy stara się być Świętym Mikołajem dla innych i dzielić się swoim czasem oraz pieniędzmi. Obdarowujemy nie tylko własną rodzinę i bliskich, ale znajdujemy również czas na pomaganie potrzebującym. Jak co roku Fundacja Świętego Mikołaja wspólnie z agencją badawczą IMAS International prowadzi z okazji Mikołajek sondaż na reprezentatywnej próbie Polaków, aby sprawdzić czy okres przedświąteczny motywuje nas do większej dobroczynności.[1]

„Polacy odkryli, że dobroczynność przynosi satysfakcję. Co więcej, coraz więcej osób decyduje się na regularne wspieranie organizacji pomocowych. Coraz częściej wiemy, że mądre pomaganie to maraton, a nie sprint. W Fundacji Świętego Mikołaja wierzymy, że troska o drugiego człowieka i dzielenie się tym, co mamy, owocuje wzrostem poczucia odpowiedzialności za siebie nawzajem i pozytywnie wpływa na rozwój całego społeczeństwa. Od ponad 25 lat wspieramy dzieci i młodzież w potrzebie zarówno w Polsce, jak w i krajach objętych działaniami wojennymi. Jesteśmy dumni, że tak wiele osób wspiera nas i pomaga razem z nami” – komentuje Antonina Grządkowska z Fundacji Świętego Mikołaja.

Okres przedświąteczny jest co roku czasem wzmożonej aktywności pomocowej. Polacy wybierają bardzo różne sposoby pomagania w okresie Świąt Bożego Narodzenia – najwięcej osób przekazuje darowizny na cele charytatywne (34,3%) oraz kupuje produkty, z których dochód przedsiębiorstwo przeznacza na wsparcie potrzebujących (32,2%). Coraz większą popularnością cieszy się także przekazywanie świątecznych prezentów osobom mniej zamożnym (11,1%) i uczestnictwo w akcjach charytatywnych organizowanych przez pracodawcę (9,6%). Tylko 5% respondentów zakłada zbiórki w mediach społecznościowych lub angażuje się w wolontariat, a więc wybiera najbardziej aktywne formy społecznego zaangażowania się przed Świętami.

Blisko połowa Polaków pomaga spontanicznie pod wpływem kampanii społecznych lub apeli o wsparcie (46,5%). Okres Świąt jest dodatkowym impulsem do niesienia pomocy dla 13,4% ankietowanych. Cieszy spadek liczby osób, które wcale nie są zainteresowane wspieraniem innych (9,8%). A najlepszą informacją płynącą z przeprowadzonego sondażu jest to, że z roku na rok przybywa Polaków pomagających systematycznie (19,9%). To właśnie wsparcie długofalowe ma największy sens. Regularne darowizny pozwalają organizacjom charytatywnym na konsekwentne prowadzenie programów pomocowych.

Biznes pomaga!

Wraz z rosnącym zaangażowaniem osób indywidualnych w pomaganie, coraz więcej przedsiębiorstw prywatnych także inicjuje akcje dobroczynne oraz wspiera podopiecznych organizacji charytatywnych. Okres przedświąteczny jest do tego najlepszym momentem. Polska firma PAGEN, produkująca stolarkę okienno-drzwiową montowaną niemal na całym świecie, zamiast po raz kolejny wysyłać prezenty do swoich partnerów zdecydowała przeznaczyć te środki na stypendia dla zdolnych dzieci z niezamożnych rodzin – podopiecznych Fundacji Świętego Mikołaja. Partnerzy otrzymali kartki świąteczne z informacją, co wydarzyło się z ich dorocznym prezentem. Pepco wprowadziło do sklepów charytatywne misie, a 100% dochodu z ich sprzedaży zasila programy edukacyjne Fundacji Świętego Mikołaja. Warto czerpać inspirację i projektować własne akcje charytatywne, które przynoszą dobro oraz satysfakcję.

O motywacjach do dobroczynności mówi Dominik Chamioło, Prezes Zarządu PAGEN: „To nie otrzymywanie prezentów, ale ich dawanie naprawdę uszczęśliwia – i to przekonanie jest fundamentem wszystkich naszych inicjatyw podejmowanych w ciągu roku. Wierzymy, że nawet niewielki gest, może przynieść wiele dobra i wywołać uśmiech tam, gdzie jest on szczególnie potrzebny. Chcemy, aby nasze działania miały realny wpływ społeczny i łączyły naszych pracowników, partnerów biznesowych oraz klientów wokół wspólnych wartości. W okresie przedświątecznym któż lepiej wie, czego potrzebują dzieci niż Fundacja Świętego Mikołaja? Dziękujemy wszystkim, których zaangażowaliśmy w ten projekt. To dzięki Wam niesienie pomocy staje się prawdziwą frajdą i przynosi owoce, które cieszą serca – zarówno obdarowanych, jak i darczyńców!”

[1] Omnibus Online (IMAS International), 7-13.11.2024, n=1011, sondaż CAWI na reprezentatywnej próbie Polaków od 18 do 74 lat (w oparciu o pięć cech demograficznych wg GUS).

 

Fundacja Świętego Mikołaja od ponad 25 lat niesie pomoc dzieciom, a Stypendia Świętego Mikołaja to program, w którym, od jego startu, objęliśmy wsparciem już 4211 dzieci z całej Polski, w tym wiele z małych ośrodków, gdzie szczególnie trudno o możliwości rozwoju. Jeżeli chcesz razem z nami pomóc dzieciom spełniać marzenia KLIKNIJ!

Przekaż darowiznę na pomoc dzieciom:

Fundacja Świętego Mikołaja
numer konta: 37 2130 0004 2001 0299 9993 0002

POBIERZ INFORGRAFIKĘ Z WYNIKAMI BADANIA
Sonda Pomaganie infografika
pdf
8.5 MB

Przekaż darowiznę, a my zamienimy ją w Stypendium św. Mikołaja

zima 15 v4
Przekaż cegiełkę na stypendium dla zdolnego dziecka z niezamożnej rodziny i wpłać
70
buzka 2 v2
Zostań Patronem rocznego stypendium dla zdolnego dziecka z niezamożnej rodziny i wpłać
3000
lato 7 v5
Ufunduj miesięczne stypendium dla zdolnego dziecka z niezamożnej rodziny i wpłać
300
buzka 3 v4
Wpisz poniżej kwotę wpłaty na stypendium dla zdolnego dziecka z niezamożnej rodziny
Operator płatności - Przelewy24 Operator płatności - Blik Operator płatności - PayPal
Przyjaciele Fundacji Świętego Mikołaja:
darczyncy indywidualni v2
logo Mikolaj
Radio357 logo kontra
LOGO M
MHP logoty dobry
ikea v2
PLD LOGO COLOR3x
pobrane
polska pomoc logo
Pepco logo RGB TAB
Logo OMEGA Pilzno v2
MHP logo 1
logo GrupoLAR v2
fondation de france 1
pepco AT
logoFDNT.png
flow logo turkusowe tlo
accenture logo
orange
PLAY S
tvp info male
T logo carrier surface rgb n
logo Heyah BK
logotypyplusipolsat 1
Gazeta Kongresy logo
2
Active citizens fund4x
AMS RED
promark serwis R
islogo
sks
Gold Aesthetic Minimalist Beauty Logo
HSBC logo
logo IG
Logo full kolor RGB
logo 2
muzeum powstania warszawskiego
logo MKiDN
Struktura360 KulturaDostepna lifting LOGO kolor
LOGOTYPY POWER v2
NIW PROO v2
logotypMSZ A kolor
Active citizens fund4x v2
dar serca wersja podstawowa v2
Fundacja ARP rgb
frse v2
LOGO LIBRUS poziome duze v2
OCEN.logotyp na www
KMS logoOpt
kantar
Logo white JPEG TAK
widoczni logo
CF BLUE v2
77production v3
zpapieru 01
aria logo1
logovgi
librus logo
bos bank
bos fundacja
komitet pomocy dzieciom polskim
dyrektor szkoly winieta
Brewa logotyp
Filia czarny 300
literatura logo
logo Mamy Spiewamy
IMAS Logo 884 456px
3.2 CA Together supported by CA Foundation Logo
logo majewski v2
Polskie radio logo
Program 3 PR
logo radio new
logo PRK
logo radio lublin
logo radio lodz
Logo Polskie Radio Olsztyn
111 154741892710
pik
logo radio rzeszow
Radio Szczecin logotyp
logo v2
banner kampus
radio centrum logo czarne 01
logo muzyczne radio
Logo telezlom
Eyzee logo red black v2
logo euforma
81746010 1029034474118597 553683909372542976 o
positive red Wyjatkowy Prezent
SDA Znak Podstawowy
NAFTOR LOGO ZBIORNIK KOLOR
logo PAYTEL
logo
wprost logo bez obrysu rgb
SPAR H RGB 2
PLD LOGO COLOR3x v2
ursa
zielona sowa
gadzety reklamowe logo main 1 1
logo v3
redgetechblack
logo black sm
nwg logo2x
STABILO Logo 2019 RGB
TWB logo v2
PIB logo pion
STORCK Logo ab25mm RGB PM logo
logologo
insignis logo nowe final
thisisbio
unum logo
prevoir
logo GrupoLAR
JDP Logo v2
logo pve dobra energia kwadrat cmyk
pobrane v2
SONNEDIX COL RGB
JBL 3300x2550pix color22
Pekao Fundacja Pole Ochronne CMYK 1
Fundacja BNPP BL Q
logo rpm basic
allegro logo
novonordisk
bosch v2
NCK logo poziom kolor RGB
LOTOS logo fundacja
MUFU
ZENTIVA LOGO
CDP SA Logo Horizontal Black RGB
Allegro Charytatywni v3