Aż 40% Polaków deklaruje, że satysfakcja i radość to ich główna motywacja do niesienia pomocy innym. To aż o 10% więcej niż w ubiegłym roku! Motywacja mówiąca o uczuciach, jakie czujemy pomagając, przegoniła w tym roku motywacje wynikające z powinności i wychowania. Jak co roku nasza fundacja wspólnie z agencją badawczą IMAS International przygotowała z okazji Mikołajek sondaż na reprezentatywnej próbce Polaków aby sprawdzić, czy okres przedświąteczny motywuje nas do większej dobroczynności. Mimo że większość z nas nie wierzy już w Świętego Mikołaja, który zostawia prezenty pod choinką (prawie 60%), w grudniu staramy się być Świętymi Mikołajami dla innych i dzielić się swoim czasem oraz pieniędzmi. Obdarowujemy nie tylko własną rodzinę i bliskich, ale znajdujemy również czas na pomaganie potrzebującym.
Wraz z rosnącym zaangażowaniem osób prywatnych w pomaganie, coraz więcej przedsiębiorstw także inicjuje akcje dobroczynne i angażuje się we wsparcie podopiecznych organizacji charytatywnych. Okres przedświąteczny jest do tego najlepszym momentem.
Nasz partner, polska firma PAGEN produkująca stolarkę okienno-drzwiową montowaną niemal na całym świecie, zamiast po raz kolejny wysyłać prezenty do swoich partnerów biznesowych, zdecydowała się środki przeznaczone w budżecie na ten cel przekazać na stypendia dla zdolnych dzieci z niezamożnych rodzin – podopiecznych Fundacji Świętego Mikołaja. Partnerzy firmy otrzymali kartki świąteczne z informacją, co wydarzyło się z ich dorocznym prezentem.
To nie otrzymywanie prezentów, ale ich dawanie naprawdę uszczęśliwia – i to przekonanie jest fundamentem wszystkich naszych inicjatyw podejmowanych w ciągu roku. Wierzymy,
że nawet niewielki gest, może przynieść wiele dobra i wywołać uśmiech tam, gdzie jest on szczególnie potrzebny. Chcemy, aby nasze działania miały realny wpływ społeczny i łączyły naszych pracowników, partnerów biznesowych i klientów wokół wspólnych wartości.
W okresie przedświątecznym któż lepiej wie, czego potrzebują dzieci niż Fundacja Świętego Mikołaja. Dziękujemy wszystkim, których zaangażowaliśmy w ten projekt. To dzięki Wam niesienie pomocy staje się prawdziwą frajdą i przynosi owoce, które cieszą serca – zarówno obdarowanych, jak i darczyńców. - mówi Dominik Chamioło, Prezes Zarządu PAGEN.
Działania charytatywne na rzecz lokalnej społeczności to najlepsze, w co świat biznesu może
się angażować. Firma PAGEN podejmując decyzję o przekazanym wsparciu kierowała się własnymi wartościami konsultując jednocześnie potrzeby dzieci z naszą fundacją. Dla naszego partnera ważne były prawdziwe potrzeby obdarowywanych. Dzięki temu wspólne działania nie są pustym gestem, a realną pomocą skierowaną do dzieci i młodzieży, stypendystów Fundacji Świętego Mikołaja.
Z całego serca dziękujemy firmie PAGEN za zorganizowanie tej wyjątkowej akcji! Dzięki niej nasi stypendyści będą mogli rozwinąć skrzydła i spełnić marzenia.
A co jeszcze pokazał nasz sondaż?
Aż 65% Polaków myśli w grudniu o potrzebach innych ludzi. Co ich do tego skłania? Coraz więcej osób odczuwa radość i satysfakcję z niesienia pomocy bliźniemu. W 2024 roku prawie 40% Polaków zadeklarowało, że jest to ich główna motywacja do dobroczynności. To zmiana zdecydowanie na plus względem poprzedniego roku (w 2023 roku taką odpowiedź wybrało 31%) osób. Kolejnymi ważnymi czynnikami wpływającymi na decyzję o podzieleniu się z innymi są poczucie obowiązku oraz wychowanie (34,2% oraz 33,2%). Co trzeci Polak chciałby, żeby na świecie było mniej cierpienia, a także liczy na wsparcie, gdy sam znajdzie się w potrzebie. Również przekonania religijne popychają nas do spełniania dobrych uczynków (10,4%). Jednak to radość jest tą najczęściej wskazywaną odpowiedzią.
Okres przedświąteczny jest jednak co roku czasem wzmożonej aktywności pomocowej. Wybieramy bardzo różne sposoby pomagania w okresie Świąt Bożego Narodzenia. Według ustaleń z badań Fundacji Świętego Mikołaja i agencji badawczej IMAS International, najwięcej osób przekazuje darowizny na cele charytatywne (34,3%) oraz kupuje produkty, z których dochód przedsiębiorstwo przeznacza na wsparcie potrzebujących (32,2%). Coraz większą popularnością cieszy się także przekazywanie świątecznych prezentów osobom mniej zamożnym (11,1%) i uczestnictwo w akcjach charytatywnych organizowanych przez pracodawcę (9,6%). Tylko 5% respondentów zakłada zbiórki w mediach społecznościowych lub angażuje się w wolontariat, a więc wybiera te najbardziej aktywne formy społecznego zaangażowania przed Świętami.
Blisko połowa Polaków pomaga spontanicznie pod wpływem kampanii społecznych lub apeli o wsparcie (46,5%). Okres Świąt jest dodatkowym impulsem do niesienia pomocy dla 13,4% ankietowanych. Cieszy spadek liczby osób, które wcale nie są zainteresowane wspieraniem innych (9,8%). Najlepszą informacją płynącą z przeprowadzonego sondażu jest to, że z roku na rok przybywa Polaków pomagających systematycznie (19,9%). To właśnie wsparcie długofalowe ma największy sens. Regularne darowizny pozwalają organizacjom charytatywnym na konsekwentne prowadzenie programów pomocowych.
W Fundacji Świętego Mikołaja wierzymy, że troska o drugiego człowieka i dzielenie się tym,
co mamy, owocuje wzrostem poczucia odpowiedzialności za siebie nawzajem i pozytywnie wpływa na rozwój całego społeczeństwa. Od ponad 25 lat wspieramy dzieci i młodzież
w potrzebie zarówno w Polsce jak w i krajach objętych działaniami wojennymi.
*Źródło: Omnibus Online (IMAS International), 7-13.11.2024, n=1011, sondaż CAWI na reprezentatywnej próbie Polaków od 18 do 74 lat (w oparciu o pięć cech demograficznych wg GUS).