Superwizja dla pracowników oświaty – zakończyły kilkumiesięczną pracę dwie nieodpłatne grupy wsparcia dla specjalistów szkolnych i nauczycieli

W roku szkolnym 2024/2025 Fundacja Świętego Mikołaja zorganizowała dwie cykliczne grupy superwizyjne. Grupy spotykały się raz w miesiącu od października 2024 r. do maja 2025 r., by w kameralnym gronie, pod kierunkiem znakomitych ekspertów, wspierać i superwizować pracę specjalistów szkolnych i innych pracowników szkoły. Łącznie w spotkaniach wzięło udział 25 osób.

"Superwizja znacząco podniosła jakość mojej pracy. Wsparcie w grupie i atmosfera dała mi możliwość odreagowania napięcia i nakierowania na konstruktywne rozwiązania. Polecam każdemu, kto chce profesjonalnie podchodzić do pracy i zadbać o siebie!"- pisze jedna z uczestniczek spotkań.

Słowo "superwizja" odnosi się do procesu, w którym bardziej doświadczona osoba (superwizor) nadzoruje, wspiera i prowadzi inną osobę lub grupę (np. nauczycieli, terapeutów, pracowników socjalnych) w celu poprawy ich kompetencji zawodowych oraz jakości wykonywanej pracy.

W czasie prowadzonej superwizji można analizować konkretne przypadki i wyzwania z którymi spotykają się specjaliści oraz poszukiwać skutecznych sposobów radzenia sobie z nimi. Z każdym kolejnym spotkaniem superwizyjnym można sprawdzać wprowadzane zmiany i przyglądać się ich efektom, co pozytywnie wpływa na poczucie sprawczości specjalisty w swojej pracy, daje poczucie bycia w grupie i zmniejsza poczucie osamotnienia w radzeniu sobie z problemami.

Jak grupa wspiera pracę specjalistów?

"Wiele kwestii poruszanych na spotkaniach dotykało problemów, z którymi sama się borykam w moim miejscu pracy. Usłyszałam wiele cennych inspiracji, które ułatwiły mi rozwiązanie problemu. Bardzo cenne okazały się wskazówki dotyczące formalnego podejścia do problemu z nieletnim - kiedy należy wysyłać pisma do sądu, a kiedy można próbować innych sposobów."

"Wydawało się, że wszystkie możliwości wsparcia uczniów i ich rodziców już wykorzystałam. Na spotkaniu grupy superwizyjnej okazało się, że doświadczenie koleżanek specjalistek podpowiada, że jeszcze można coś zdziałać więcej.  Zastosowałam podpowiedzi koleżanek w konkretnym przypadku i zdecydowanie poprawiło to relacje w grupie:)".

"W czasie superwizji mogłam zaplanować interwencję, która była bardzo trudna."

"Poddając swój przypadek od weryfikację, mogłem sprawdzić, czy moje postępowanie i podjęte przeze mnie decyzje są prawidłowe, zgodne ze sztuką. Prowadzący po analizie przypadku podsunęli kilka nowych pomysłów na rozwiązanie sytuacji i wskazali ewentualne braki w różnych obszarach."

Dlaczego warto korzystać z superwizji? Jakub Foksa, ekspert prowadzący jedną z grup, twierdzi, że kadra oświaty jest szczególnie narażoną grupą zawodową na wypalenie zawodowe z uwagi m.in. na przeciążenie pracą (duża ilość obowiązków m.in. prowadzenie zajęć z uczniami, przygotowywanie materiałów, ocenianie prac, udział w zebraniach, spotkania z rodzicami oraz uczniami, często praca w kilku szkołach z uwagi na niskie zarobki) oraz stres emocjonalny (trudne zachowania uczniów, konflikty, problemy rodzinne dzieci, niewspółpracujący rodzice bądź jeden z nich). Znaczenie mają również problemy emocjonalne specjalistów dotykające coraz większej ilości osób, poczucie braku wsparcia ze strony kadry oraz dyrekcji danej placówki, brak uznania i doceniania, nieustannie zmieniające się przepisy oraz wymagania w systemie edukacji, które zwiększają stres oraz poczucie niepewności w swojej pracy.

"Bardzo przeżywam niektóre sprawy związane z młodzieżą oraz z rodzicami i ostatnio czułam się jakby brakowało mi narzędzi i pewności siebie. Spotkania pomogły mi to wszystko uporządkować i uwierzyć w swoje kompetencje."

"Dzięki wskazówkom udało mi się oddelegować część zajęć i skupić się docelowo na wsparciu psychologicznym."

Superwizja dla kadry oświaty (nauczyciele, pedagodzy, psycholodzy oraz dyrektorzy placówek) jest formą „obserwacji z góry” tego co specjaliści doświadczają podczas pracy z uczniami i ich rodzinami jak również między sobą np. w układach pedagog – psycholog, nauczyciel – psycholog, dyrektor - psycholog itd. Jest także wykorzystywaniem własnego zasobu doświadczenia i specjalistycznej wiedzy w celu ukazania innej perspektywy, zazwyczaj nie dostrzegalnej z poziomu stricte wykonywanego stanowiska oraz niekiedy braku znajomości funkcjonowania psychicznego człowieka. Warto zaznaczyć, że dla skutecznych oddziaływań wobec uczniów i ich rodzin należy pracować w zespole specjalistów. Nieustanny rozwój poprzez udział w szkoleniach, warsztatach oraz superwizjach praktykuje coraz więcej pracowników oświaty co jest czynnikiem motywującym do pozostawania na swoich stanowiskach. W związku z tym coraz więcej szkół zgłasza zapotrzebowanie na takie rodzaje wsparcia.

"Jako poczatkujący dyrektor placówki oświatowej czerpałam ogrom wiedzy od wszystkich uczestników, a zwłaszcza od prowadzącej. Tematyka poruszana na naszych cyklicznych spotkaniach dotykała za każdym razem spraw, z którymi również moi nauczyciele oraz ja sama spotykam się na co dzień. Możliwość wysłuchania różnych sposobów postrzegania problemu oraz sposobów radzenia sobie z nimi wpłynęła na efektywniejszą pracę moją - jako dyrektora."

"Na spotkaniach bardzo ważna była atmosfera - bezpieczeństwa, zrozumienia, poczucie, że z różnymi trudnościami spotykam się nie tylko ja. Otrzymałam wiele wskazówek do pracy - przy wnoszeniu sprawy - dzięki nim moja praca stała się bardziej efektywna. Zdobyłam również pewność co do zasad jakimi kieruję się w pracy i podejmowanych działań."

"Praca w szkole jest niezwykle trudna, wymaga dużego zaangażowania emocjonalnego co niestety ma wpływ na jakość naszego prywatnego życia. Podzielenie się z kimś "kto ma podobnie jak ja" swoimi trudnościami daje poczucie wsparcia i tego że nie jest się w tym osamotnionym."

W ankietach ewaluacyjnych grupa superwizyjna została oceniona bardzo wysoko, 90 % uczestników poleciłoby uczestnictwo w grupie innym, 90 procent uczestników stwierdziło, że udział w superwizji podniósł zakres kompetenecji w pracy na terenie placówki.

Prace grup superwizyjnych zamierzamy kontynuować w kolejnym roku szkolnym. Wszystkich zainteresowanych skorzystaniem z tej formy wsparcia zapraszamy do śledzenia strony mikolaj.org.pl na której umieszczona zostanie informacja o zapisach.

Serdecznie dziękujemy Pani Beacie Wójcik, Małgorzacie Libman-Sokołowskiej i Panu Jakubowi Foksie za dziewięciomiesięczną współpracę - prowadzenie spotkań oraz pomoc w promocji programu. 

Dziękują także uczestnicy:

"Spotkania w grupie superwizyjnej pana Jakuba i pani Małgorzaty uświadomiły mi, że każdego dnia się czegoś nowego uczymy, doświadczamy na własny indywidualny sposób. Wiedzę przyswajamy w różnym stopniu i mimo, że ktoś jest dłuższy stażem - nie powinniśmy czuć się gorsi. Tak właśnie się czułam na tych spotkaniach, mimo zmęczenia siadałam i z przyjemnością słuchałam i włączałam się we wspólne rozmowy. Polecam z całego serca :)"

"Spotkania w ramach grupy superwizyjnej to świetne narzędzie do weryfikowania swojego punktu widzenia. Dały mi możliwość nie tylko poznania świetnych i kompetentnych ludzi, którzy chętnie dzielili się swoimi spostrzeżeniami, ale i do rzeczowego wejrzenia w moją pracę jako wychowawcy na bazie konkretnych przypadków. Oby takich grup było więcej!"

"Grupa superwizyjna to poMOC, której na co dzień brakuje dla specjalistów szkolnych. Dała mi skrzydła i pozwoliła lepiej wykonywać swoją pracę. Bardzo zależy mi aby kontynuować taką formę doskonalenia zawodowego i wspierania siebie."

"Udział w grupie superwizji daje możliwość weryfikacji swojej pracy, zastosowanych metod, krytycznego spojrzenia na swoje działanie przez osobę bardziej doświadczoną w celu korekty podjętych decyzji. Możliwość w takich spotkaniach powinien mieć każdy nauczyciel, psycholog, psychiatra, by wiedzieć że zmierzamy w dobrym kierunku, przede wszystkim dla naszego podopiecznego. Bo to dla niego chcemy być lepsi!"

"Zrozumiałam, że wszyscy uczestnicy, a zwłaszcza osoba prowadząca nie jest tam po to, aby oceniać, a po to, aby wspierać i pomagać. Forma tych spotkań bardzo mnie otworzyła, zaczęłam dzielić się swoimi spostrzeżeniami i problemami. Chętnie wykorzystuję wszelkie wskazówki i cieszyłabym się bardzo, gdybym mogła kontynuować tę spotkania."

Chcąc wspierać uczniów i odpowiadać na rosnący problem zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży prowadzimy nieprzerwanie od 2022 roku nieodpłatne grupy superwizyjne dedykowane szkolnym psychologom i pedagogom ze szkół, z którymi na co dzień współpracujemy w ramach programu Stypendia św. Mikołaja.

Szkolni specjaliści to osoby pracujące na pierwszej linii z dziećmi. To często do nich w pierwszej kolejności trafiają uczniowie ze swoimi problemami. Wyłapanie pewnych trudności, z którymi zmagają się dzieci na początku i udzielenie pomocy zanim problem urośnie, to także najlepsze działanie profilaktyczne i osłonowe, skutecznie chroniące dzieci szczególnie w sytuacji utrudnionego dostępu do psychiatrów.

Zbiórka na rzecz pomocy psychologicznej dla dzieci w kryzysie wciąż trwa. Jeżeli uważasz, że to ważny problem - pomóż i przekaż darowiznę.

Odbiorca: Fundacja Świętego Mikołaja, ul. Przesmyckiego 40, 05-500 Piaseczno

Numer konta: 37 2130 0004 2001 0299 9993 0002

Tytuł przelewu: darowizna pomoc psychologiczna dla dzieci

Przekaż darowiznę, a my zamienimy ją w Stypendium św. Mikołaja

zima 15 v4
Przekaż cegiełkę na stypendium dla zdolnego dziecka z niezamożnej rodziny i wpłać
70
buzka 2 v2
Zostań Patronem rocznego stypendium dla zdolnego dziecka z niezamożnej rodziny i wpłać
3000
lato 7 v5
Ufunduj miesięczne stypendium dla zdolnego dziecka z niezamożnej rodziny i wpłać
300
buzka 3 v4
Wpisz poniżej kwotę wpłaty na stypendium dla zdolnego dziecka z niezamożnej rodziny
Operator płatności - Przelewy24 Operator płatności - Blik Operator płatności - PayPal
Przyjaciele Fundacji Świętego Mikołaja:
darczyncy indywidualni v2
logo Mikolaj
Radio357 logo kontra
LOGO M
MHP logoty dobry
ikea v2
PLD LOGO COLOR3x
pobrane
polska pomoc logo
Pepco logo RGB TAB
Logo OMEGA Pilzno v2
MHP logo 1
logo GrupoLAR v2
fondation de france 1
pepco AT
logoFDNT.png
LOTOS logo fundacja
accenture logo
orange
PLAY S
tvp info male
T logo carrier surface rgb n
logo Heyah BK
logotypyplusipolsat 1
Gazeta Kongresy logo
2
Active citizens fund4x
AMS RED
promark serwis R
islogo
sks
JBL 3300x2550pix color22
HSBC logo
logo IG
Logo full kolor RGB
logo 2
muzeum powstania warszawskiego
logo MKiDN
Struktura360 KulturaDostepna lifting LOGO kolor
LOGOTYPY POWER v2
NIW PROO v2
logotypMSZ A kolor
Active citizens fund4x v2
dar serca wersja podstawowa v2
Fundacja ARP rgb
frse v2
LOGO LIBRUS poziome duze v2
OCEN.logotyp na www
KMS logoOpt
kantar
Logo white JPEG TAK
widoczni logo
CF BLUE v2
77production v3
zpapieru 01
aria logo1
logovgi
librus logo
bos bank
bos fundacja
komitet pomocy dzieciom polskim
dyrektor szkoly winieta
Brewa logotyp
Filia czarny 300
literatura logo
logo Mamy Spiewamy
IMAS Logo 884 456px
3.2 CA Together supported by CA Foundation Logo
logo majewski v2
Polskie radio logo
Program 3 PR
logo radio new
logo PRK
logo radio lublin
logo radio lodz
Logo Polskie Radio Olsztyn
111 154741892710
pik
logo radio rzeszow
Radio Szczecin logotyp
logo v2
banner kampus
radio centrum logo czarne 01
logo muzyczne radio
Logo telezlom
Eyzee logo red black v2
logo euforma
81746010 1029034474118597 553683909372542976 o
positive red Wyjatkowy Prezent
SDA Znak Podstawowy
NAFTOR LOGO ZBIORNIK KOLOR
logo PAYTEL
logo
wprost logo bez obrysu rgb
SPAR H RGB 2
PLD LOGO COLOR3x v2
ursa
zielona sowa
gadzety reklamowe logo main 1 1
logo v3
redgetechblack
logo black sm
nwg logo2x
STABILO Logo 2019 RGB
TWB logo v2
PIB logo pion
STORCK Logo ab25mm RGB PM logo
logologo
insignis logo nowe final
thisisbio
Allegro Charytatywni v3
CDP SA Logo Horizontal Black RGB
flow logo turkusowe tlo
JDP Logo v2
NCK logo poziom kolor RGB
logo GrupoLAR
logo pve dobra energia kwadrat cmyk
SONNEDIX COL RGB
pobrane v2
unum logo
prevoir
Pekao Fundacja Pole Ochronne CMYK 1
Fundacja BNPP BL Q
logo santander
bosch v2
novonordisk
Gold Aesthetic Minimalist Beauty Logo
logo rpm basic
MUFU
ZENTIVA LOGO
ca 2lines h CMYK