Dzięki grudniowej akcji z Radiem 357 i darowiznom od słuchaczy mogliśmy uruchomić na początku 2022 roku program pomocy psychologicznej dla dzieci i młodzieży w Polsce i w Syrii. Dziś zapraszamy do lektury podsumowania naszych działań w Aleppo.
W marcu 2022 r. 56 nauczycieli z ośmiu szkół w Aleppo przeszło szkolenie z podstawowej pomocy psychologicznej i metod pracy pedagogicznej.
Szkolenie opierało się na następujących modułach zagadnień:
• Ochrona dziecka, pomoc psychologiczna i przeciwdziałanie przemocy wobec dzieci
• Rozwój emocjonalny dziecka
• Metody efektywnego nauczania
Każdemu zagadnieniu było poświęconych 9 godzin, a pełen cykl szkoleniowy trwał 3 tygodnie. 54 nauczycieli ukończyło szkolenie i otrzymało certyfikat na koniec.
Jako nauczycielka trzeciej klasy na szkoleniu dowiedziałam się, jak pracować z dziećmi, by razem z nimi ustalić najważniejsze zasady, które potem będą respektować w codziennych zajęciach w szkole. Skorzystałam również z różnych technik przekazywania informacji i wiedzy, aby były one odpowiednie dla wszystkich dzieci o różnych poziomach i typach rozumienia. - nauczycielka Reem Salloum
Do naszej klasy chodzi dziewczynka, która cierpiała z powodu zaniedbania rodzinnego, przez długi czas nie uczęszczała do szkoły i nie umiała czytać ani pisać. Jej zachowanie wymykało się spod kontroli, na przykład histerycznie krzyczała, gdy słyszała dźwięk dzwonka. Dzięki temu, czego nauczyłam się podczas szkolenia, udało nam się najpierw zmodyfikować zachowanie dziecka tak, że zamiast krzyku po prostu machała ręką, gdy słyszała dzwonek, a także poczyniła duże postępy w pisaniu. - nauczycielka Carloline Akkawi
W lutym i w marcu 2022 r. w ośmiu szkołach w Aleppo przeprowadzono warsztaty dla uczniów dotyczące takich kwestii jak m.in. zastraszanie, higiena osobista, przestrzeń osobista, bezpieczeństwo i zapobieganie przemocy. W warsztatach wzięło udział łącznie 1742 dzieci. Na zakończenie dzieci otrzymały w prezencie zestaw zeszytów i przyborów szkolnych.
Tematy warsztatów:
1. Emocje i sposoby ich wyrażania
• Uczenie dzieci o emocjach i sposobach ich wyrażania (fizycznie lub werbalnie) oraz komunikowania się z innymi.
• Film wprowadzający w tematykę pięciu podstawowych emocji + dyskusja
• Klasyfikacja rodzajów emocji z wykorzystaniem emotikonów i symboli.
• Ćwiczenie wyrażania różnych emocji za pomocą sztuki i pracy z różnymi materiałami (rysunek, glina).
2. Granice cielesne
• Zdefiniowanie, czym jest "akceptowalny" i "nieakceptowalny" dotyk oraz znajomość granic cielesnych jest ważne, ponieważ pomagają zdefiniować "ja", przestrzeń osobistą i prywatność.
• Omawianie różnych scenariuszy i uczenie dzieci, jak rozpoznawać dobre i złe sytuacje.
• Rozmowa o przestrzeni osobistej poprzez zabawę oraz rozróżnianie pomiędzy dotykiem bezpiecznym i niebezpiecznym.
• Nauczenie dzieci, jak reagować, gdy nie czują się bezpiecznie.
3. Zastraszanie i przemoc rówieśnicza
• Otwarta rozmowa na temat przemocy ma pomóc dzieciom w rozpoznaniu tego zjawiska, niezależnie od tego, czy dotyczy ich samych, czy kogoś innego, oraz uświadomieniu sobie, jaki wpływ wywiera ono na ludzi, a także jak się zachować, gdy są zastraszane lub gdy widzą kolegę w takiej sytuacji.
• Co to jest bulling, jakie są jego różne formy.
• Omówienie aktów dyskryminacji, osądzania, przemocy słownej i podzielenie się osobistymi doświadczeniami w grupach.
4. Higiena osobista
• Edukacja dzieci na temat higieny osobistej, znaczenia mycia rąk, kąpieli, higieny jamy ustnej i pielęgnacji włosów dla zachowania zdrowia oraz roli tych zdrowych nawyków m.in. w walce z koronawirusem
• Czym są zarazki i wirusy oraz dlaczego powinniśmy dbać o czystość, aby nie zachorować.
• Gry i zabawy/piosenki promujące nawyki higieny osobistej.
5. Umiejętności społeczne i komunikacyjne
• Zasadnicza rola umiejętności społecznych i komunikacyjnych w życiu.
• Metody komunikacji (werbalne i niewerbalne)
• Jak komunikować się z rówieśnikami, członkami rodziny i innymi osobami.
• Jak unikać nieporozumień.
6. Lęk przed egzaminami/testami
• Czym jest lęk przed egzaminem, co może go wywołać?
• Symptomy fizyczne, poznawcze i behawioralne
• Techniki radzenia sobie z lękiem przed egzaminem.
7. Odpowiedzialność i ponoszenie konsekwencji swoich czynów
• Działania i konsekwencje.
• Opowiadanie o pozytywnym wzmacnianiu odpowiedzialności + dyskusja.
• Omówienie uczuć, jakie towarzyszą ludziom, gdy zachowują się odpowiedzialnie
8. Praca zespołowa i współpraca
• Co to jest praca zespołowa?
• Jakie znaczenie ma praca zespołowa w skutecznym osiąganiu wspólnego celu grupy?
• Podstawowe umiejętności efektywnej współpracy i korzyści z niej płynące
9. Prawa i obowiązki dziecka
• Co to są prawa, a co obowiązki i jaka jest między nimi różnica.
• Jakie są podstawowe prawa dziecka?
Program pomocy psychologicznej jest realizowany przez cały rok 2022 także w naszej świetlicy edukacyjnej w Aleppo, gdzie dzieci otrzymują stałe wsparcie wychowawców i psychologów.