Fundacja Świętego Mikołaja od 11 lat ściśle współpracuje z siecią szkół w całej Polsce. Otrzymujemy od nauczycieli i rodziców alarmujące sygnały dotyczące sytuacji dzieci w kontekście zdrowia psychicznego. Bardzo wiele dzieci obecnie zmaga się z takimi problemami jak: stany lękowe, permanentny stres, spadek nastroju i depresja, uzależnienia (przede wszystkim od urządzeń cyfrowych), a także trudności w relacjach.
Chcemy pomóc dzieciom i młodzieży zmagającym się z trudnościami psychicznymi. Program będzie prowadzony w ścisłej współpracy ze szkołami, które są najbliższym środowiskiem dzieci. Szkoły alarmują, że uczniowie mają ograniczony dostęp do psychologa, a liczba dzieci, która potrzebuje pomocy wciąż rośnie. W ramach programu sfinansujemy zajęcia terapeutyczne i profilaktyczne z zakresu przeciwdziałania depresji, przemocy oraz uzależnień od urządzeń cyfrowych, a także psychoedukację dzieci i rodziców oraz terapię uczniów w kryzysie, którzy pochodzą z rodzin niezamożnych. Prowadzony zatem będzie szereg działań profilaktycznych, terapeutycznych i interwencyjnych chroniących dzieci zmagające się z trudnościami psychicznymi.
Dlaczego rozpoczynamy zbiórkę program pomocy psychologicznej dzieciom w Polsce?
Blisko połowa szkół w Polsce nie zatrudnia na etacie psychologa. Liczba psychiatrów dziecięcych w kraju jest aż o połowę mniejsza, niż wskazują standardy Światowej Organizacji Zdrowia (w niektórych województwach na jednego psychiatrę dziecięcego przypada 1000 pacjentów). Szkoły co prawda mają możliwość współpracy z poradniami pedagogiczno-psychologicznymi, ale poradnie są często oddalone od miejsca zamieszkania uczniów, przeciążone pracą i w rezultacie są niedostępne dla uczniów, wtedy kiedy potrzebują pomocy. Chcemy wesprzeć szkoły, głównie w mniejszych miejscowościach, aby mogły objąć swoich uczniów pomocą terapeutyczną i profilaktyką, a także umożliwić działania interwencyjne, w sytuacji kiedy dziecko pilnie potrzebuje pomocy psychologa, a jego rodzice nie mają możliwości opłacenia terapii.
Jak duży jest problem?
Szacuje się, że w Polsce specjalistycznej pomocy psychologicznej i psychiatrycznej potrzebuje aż 630 000 dzieci. W 2020 roku według oficjalnych danych, 843 dzieci próbowało odebrać sobie życie. W szkołach dwukrotnie zwiększają się liczby uczniów potrzebujących konsultacji psychologicznej. Niestety psycholog jest dostępny w połowie polskich szkół. A w tych, w których jest obecny, ma często do dyspozycji zaledwie kilka godzin tygodniowo dla wszystkich uczniów.
90% nauczycieli, którzy wzięli udział w naszej sondzie, zwróciło uwagę na problem uzależnień młodzieży od urządzeń cyfrowych, 78% na rosnące problemy z budowaniem relacji rówieśniczych (78%), 65% na stany lękowe, 61% na depresje wśród uczniów.
Ile kosztuje pomoc psychologiczna?
Terapia jednego dziecka w kryzysie to koszt ok. 400-600 zł miesięcznie (w zależności od miejsca zamieszkania). Zrealizowanie przez szkołę odpowiednich zajęć profilaktycznych lub terapeutycznych dla uczniów to wydatek od 1000 zł do 30 000 zł. Są to ogromne wydatki, których większość rodziców nie są w stanie unieść. Dzieci potrzebują pilnie naszej pomocy.
Wyniki ankiety prowadzonej wśród nauczycieli
Jesienią 2021 r. przeprowadziliśmy badanie wśród 51 nauczycieli szkół z różnych stron Polski. Nauczyciele wskazali problemy, z którymi obecnie mierzą się ich uczniowie. Były to przede wszystkim: uzależnienie od urządzeń cyfrowych (90%), problemy z relacjami rówieśniczymi (78%), stany lękowe (65%), depresja (61%), problemy z wyrażaniem emocji (61%). Wskazywane problemy pokrywają się z danymi opublikowanymi w raporcie UNICEF „The State of the World’s Children 2021; On My Mind: promoting, protecting and caring for children’s mental health”.
60% biorących udział w ankiecie szkół nie zatrudnia psychologa. Prawie wszystkie szkoły mają możliwość podjęcia współpracy z poradnią psychologiczną, jednak główną barierą są środki finansowe, którymi dysponuje szkoła oraz ograniczony dostęp z powodu obłożenia placówek.
W połowie szkół były prowadzone zajęcia dotyczące psychologicznych skutków pandemii jak i o zdrowiu psychicznym (dotyczące głównie zachowań destrukcyjnych, nałogów i przemocy). Nauczyciele wskazali w ankiecie potrzebę prowadzenie kampanii profilaktycznych skierowanych do rodziców oraz do młodzieży dotyczących tematyki zdrowia psychicznego. Prawie wszystkie szkoły wskazały na chęć organizacji takich kampanii przy pomocy finansowej.
Jak chcemy pomóc dzieciom w Polsce?
Chcemy przeprowadzić program pomocowy w ścisłej współpracy ze szkołami podstawowymi i ponadpodstawowymi z całej Polski, które są najbliższym środowiskiem dzieci.
Chcemy ogłosić program grantowy, do którego będą mogły zgłaszać się szkoły wraz z propozycjami wsparcia swoich uczniów w zakresie pomocy psychologicznej.
Chcemy sfinansować terapię dzieciom, które potrzebują pilnego wsparcia, a ich rodziców nie stać na pokrycie takich kosztów.
Chcemy wesprzeć dzieci i młodzież głównie z małych miejscowości, dla których dostęp do specjalistów jest jeszcze bardziej ograniczony.
Chcemy sfinansować zajęcia profilaktyczne z zakresu przeciwdziałania depresji, przemocy oraz uzależnień od urządzeń cyfrowych, a także psychoedukację dzieci i rodziców.
Chcemy przekazać szkołom mikro dotacje na prowadzenie profilaktyki, terapii i interwencji kryzysowej na podstawie wniosków złożonych przez szkoły. Każdy wniosek zostanie oceniony przez komisję ekspertów, którzy będą czuwać nad realizowanymi działaniami.