"Na tropach Melchiora Wańkowicza w Warszawie" - relacja z drugiego dnia projektu w ramach programu Kultura Dostępna"

4 grudnia uczestnicy projektu na tropach Melchiora Wańkowicza w Warszawie zwiedzili Muzeum powstania Warszawskiego. Przed zwiedzaniem nauczyciele związani z programem Stypendia Św. Mikołaja uczestniczyli w warsztatach z ciekawej narracji . W tym samym czasie uczniowie odbyli warsztat reportażu.

Uczniowie spotkali się w Audytorium im. Jana Nowaka Jeziorańskiego z autorką reportaży Agnieszką Wójcińską. Prowadząca zwróciła uwagę uczniom, dlaczego nazywamy Wańkowicza ojcem polskiego reportażu. Wańkowicz wniósł do reportażu dbałość o szczegół, głęboką analizę rzeczywistości, połączone z kunsztem literackim. Poza opisem i informacją przekazywał subiektywną perspektywę i emocje, co sprawia, że jego dzieła są angażujące dla czytelnika.

Prowadząca warsztat przybliżyła uczniom najważniejsze cechy stylu Wańkowicza (barwny język, zamiłowanie do detalu, ironia i humor, dynamiczna narracja, szczypta fikcji) i przedstawiła najważniejsze dzieła reportażowe autora. Uczniowie dowiedzieli się, że to co wyróżnia Wańkowicza na tle innych autorów to empatia wobec bohaterów, łączenie faktów z narracją literacką, obserwacyjność i szczegółowość, perspektywa autobiograficzna i odwaga w eksperymentowaniu formą.

W części praktycznej warsztatu uczniowie poznawali bliżej reportaż na podstawie fragmentów tekstów Mariusza Szczygła i Ilony Wiśniewskiej, szukając najważniejszych elementów tego gatunku: faktów, tematu, szczegółu, bohatera. Uczniowie zmierzyli się sami z krótką formą reportażu, w którym opisywali krótki obrazek reporterski z ich miejscowości. W trakcie warsztatu chętni czytali swoje prace i dzielili się doświadczeniem z ich tworzenia.

„Jesteśmy opowieścią – czy to prawda?” – takie pytanie postawili sobie nauczyciele na warsztacie z ciekawej narracji. Celem warsztatu było rozwijanie umiejętności budowania opowieści oraz dostarczenie uczestnikom inspiracji do ciekawego prowadzenia narracji podczas lekcji przedmiotowych i w pozalekcyjnym kontakcie z uczniami. Katarzyna Klata, socjolog, instruktor dramy, absolwentka Instytutu Socjologii Uniwersytetu Warszawskiego, zaprezentowała uczestnikom podstawowe pojęcia związane z narracją (storytelling) i autonarracją. Prowadząca warsztat zwróciła uwagę na wagę opowieści w budowaniu relacji. Rozmowa, mówienie o sobie i słuchanie tworzą więź. Opowieści, baśnie, legendy przekazują archetypy i są nośnikiem norm, wartości, postaw i zachowań, w związku z czym mają mocną rolę wychowawczą.

Katarzyna Klata zwróciła uwagę na wagę emocji, konkretu i szczegółu, które sprawiają, że opowieść jest prawdziwa, bohaterowie bliski i konkretni, a słuchacz bardziej zaangażowany.

W drugiej części warsztatu uczestnicy wymieniali doświadczenia związaną z praca  z uczniami. Nauczyciele przekazywali sobie i czerpali od prowadzącej sprawdzone metody dotyczące budowania narracji w czasie lekcji. Warsztat dał możliwość rozmowy o relacji uczeń – nauczyciel, budowaniu zaufania i więzi w szkole. Warsztat był okazją do czerpania inspiracji zawodowych, ale także osobistych.

Po odbyciu warsztatów wszyscy uczestnicy zgromadzili się w Auli na lekcji muzealnej, poświęconej reportażystom Powstania Warszawskiego. Prowadzący przybliżył uczestnikom postać Sylwestra Brauna ps. „Kris”, który w ciągu całego Powstania wykonał ponad 3000 zdjęć (około 50 dziennie), z czego do dziś ocalało 1520. Ze swoją "Leicą" każdego dnia wyruszał z mieszkania na Powiślu przy ul. Kopernika 28 i fotografował powstańczą Warszawę. Najwięcej jego zdjęć dotyczy Powiśla i obu części Śródmieścia. Z aparatem odwiedził też Górny Czerniaków i bliską Wolę. Wśród zdjęć „Krisa” jest bardzo znane zdjęcie Prudentialu uderzanego przez wybuchający pocisk niemiecki.

Po ciekawej lekcji muzealnej uczestnicy zwiedzili z przewodnikiem Muzeum Powstania Warszawskiego.

Projekt dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu "Kultura Dostępna"

Przekaż darowiznę, a my zamienimy ją w Stypendium św. Mikołaja

zima 15 v4
Przekaż cegiełkę na stypendium dla zdolnego dziecka z niezamożnej rodziny i wpłać
70
buzka 2 v2
Zostań Patronem rocznego stypendium dla zdolnego dziecka z niezamożnej rodziny i wpłać
3000
lato 7 v5
Ufunduj miesięczne stypendium dla zdolnego dziecka z niezamożnej rodziny i wpłać
300
buzka 3 v4
Wpisz poniżej kwotę wpłaty na stypendium dla zdolnego dziecka z niezamożnej rodziny
Operator płatności - Przelewy24 Operator płatności - Blik Operator płatności - PayPal
Przyjaciele Fundacji Świętego Mikołaja:
darczyncy indywidualni v2
logo Mikolaj
Radio357 logo kontra
LOGO M
MHP logoty dobry
ikea v2
PLD LOGO COLOR3x
pobrane
polska pomoc logo
Pepco logo RGB TAB
Logo OMEGA Pilzno v2
logo GrupoLAR v2
bialy prostokat v2
pepco AT
logoFDNT.png
fondation de france 1
flow logo turkusowe tlo
accenture logo
orange
tvp info male
PLAY S
T logo carrier surface rgb n
logo Heyah BK
Gazeta Kongresy logo
logotypyplusipolsat 1
Active citizens fund4x
2
AMS RED
promark serwis R
islogo
sks
HSBC logo
logo IG
logo 2
muzeum powstania warszawskiego
LOGOTYPY POWER v2
NIW PROO v2
logotypMSZ A kolor
Logo full kolor RGB
Active citizens fund4x v2
dar serca wersja podstawowa v2
Fundacja ARP rgb
frse v2
LOGO LIBRUS poziome duze v2
OCEN.logotyp na www
KMS logoOpt
kantar
Logo white JPEG TAK
widoczni logo
CF BLUE v2
77production v3
zpapieru 01
aria logo1
logovgi
librus logo
bos bank
bos fundacja
komitet pomocy dzieciom polskim
dyrektor szkoly winieta
Brewa logotyp
Filia czarny 300
literatura logo
logo Mamy Spiewamy
IMAS Logo 884 456px
3.2 CA Together supported by CA Foundation Logo
logo majewski v2
Polskie radio logo
Program 3 PR
logo radio new
logo PRK
logo radio lublin
logo radio lodz
Logo Polskie Radio Olsztyn
111 154741892710
pik
logo radio rzeszow
Radio Szczecin logotyp
logo v2
banner kampus
radio centrum logo czarne 01
logo muzyczne radio
Logo telezlom
Eyzee logo red black v2
logo euforma
81746010 1029034474118597 553683909372542976 o
positive red Wyjatkowy Prezent
SDA Znak Podstawowy
NAFTOR LOGO ZBIORNIK KOLOR
logo PAYTEL
logo
wprost logo bez obrysu rgb
SPAR H RGB 2
PLD LOGO COLOR3x v2
ursa
zielona sowa
gadzety reklamowe logo main 1 1
logo v3
redgetechblack
logo black sm
nwg logo2x
STABILO Logo 2019 RGB
TWB logo v2
PIB logo pion
STORCK Logo ab25mm RGB PM logo
logologo
insignis logo nowe final
thisisbio
logo Nowa Era standard
unum logo
prevoir
logo GrupoLAR
JDP Logo v2
logo pve dobra energia kwadrat cmyk
pobrane v2
SONNEDIX COL RGB
JBL 3300x2550pix color22
Pekao Fundacja Pole Ochronne CMYK 1
Fundacja BNPP BL Q
logo rpm basic
allegro logo
novonordisk
bosch v2
NCK logo poziom kolor RGB
LOTOS logo fundacja
MUFU
ZENTIVA LOGO
CDP SA Logo Horizontal Black RGB
Allegro Charytatywni v3