Wraz z firmą badawczą IMAS International przeprowadziliśmy ogólnopolską sondę co Polacy sądzą o Świętym Mikołaju. Jak pokazują wyniki badania, 65% Polaków uważa, że warto wierzyć w Świętego Mikołaja, bo jest to piękne wspomnienie z dzieciństwa. Dla 43% respondentów wiara ta skłania do dzielenia się dobrem, wzbudza radość (45%) i daje nadzieję (29%). Dla większości z nas Święty Mikołaj jest symbolem świąt (60%) oraz dobra i miłości (22%). Pojawiły się również odpowiedzi, że jest on chrześcijańskim świętym (9%) lub elementem popkultury (7%).
Dla wielu osób Święty Mikołaj to nadal postać kojarzona z obdarowywaniem, ale tym płynącym ze szczerej i bezinteresownej potrzeby dzielenia się dobrem, nie zaś z konsumpcyjnego stylu życia.
Zapytaliśmy respondentów, kim mógłby być Święty Mikołaj, gdyby żył współcześnie. Niezależnie od wieku większość badanych odpowiedziała, że współcześnie Święty Mikołaj byłby założycielem fundacji charytatywnej (od 52% badanych w wieku 30-39 lat do 61% wśród badanych w wieku 60+). Co czwarta osoba w wieku 40-49 lat odpowiedziała, że byłby podróżnikiem. Padły również odpowiedzi, że Mikołaj mógłby być niestandardowym kurierem (17%), podróżnikiem (17%), papieżem (6%) oraz blogerem lub influencerem (4%).
Wiara w Świętego Mikołaja to nadal piękna tradycja - tak uważa 26% dorosłych Polaków. Niestety co trzeci Polak przestał wierzyć w Mikołaja już w dzieciństwie. Choć 30% ankietowanych nadal bardzo chciałoby wierzyć, to uważają, że są na to zbyt dorośli. Wiara w Świętego Mikołaja jest najsilniejsza wśród osób w wieku 40-59 lat. Co trzeci badany w tym wieku wierzy w Świętego Mikołaja, a najsłabsza wśród osób w wieku 18-29 lat, niemal co druga osoba w tym wieku nie wierzy w Świętego Mikołaja. Mimo dorosłego wieku w Świętego Mikołaja wierzy więcej mężczyzn niż kobiet, co trzeci dorosły mężczyzna i co czwarta kobieta.
ZOBACZ INFOGRAFIKĘ Z WYNIKAMI BADANIA
Badanie Omnibus Online zrealizowane dla Fundacji Świętego Mikołaja przez IMAS International (imas.pl), metodą ankiety internetowej CAWI w dniach od 12.11. – 16.12.2020 roku, na próbie 1007 dorosłych Polaków w wieku od 18 do 74 lat.